Hlavní obsah

Za volantem elektrického Fordu Puma: Mrštně a úsporně

7:25
7:25

Poslechněte si tento článek

Populární malý crossover Ford Puma se koncem loňského roku dočkal plně elektrické verze, kterou jsme si mohli nedávno vyzkoušet na prvních jízdách v Česku. Puma nás přitom opět nadchla svou mrštností a hravostí, největším překvapením však byla spotřeba.

Foto: Ford

Ford Puma Gen-E

Článek

Pod jménem Ford Puma se dlouhé roky ukrývalo malé sportovní kupé z přelomu tisíciletí, v roce 2019 ale automobilka slavné jméno oprášila pro malý a velmi praktický crossover, který se rychle stal mimořádně populární i mezi zákazníky.

Začátkem roku 2024 prošla puma modernizací, která se zaměřila především na designové inovace. Koncem loňského roku pak automobilka představila i plně elektrickou verzi, nesoucí označení Gen-E, která už v mezidobí dorazila i do Česka. V rámci české prezentace jsme se tak s očekávaným modelem mohli poprvé svézt.

Pořád stylovka

Na první pohled se přitom čistě elektrická puma od té hybridní zas tak moc nezměnila. Největším rozdílem je uzavřená maska chladiče, která je lakovaná v barvě karoserie a nebije zbytečně do očí. Nové jsou také nárazníky, přičemž přední vylepšuje aerodynamiku.

Světlomety jsou vždy LED, automobilka však nabízí základní verzi s jednoduchou grafikou denního svícení, zatímco ve vyšší výbavě Puma Premium jsou sofistikovanější dynamické LED Matrix světlomety, které lze poznat i podle grafiky denního svícení s několika „drápky“.

Litá kola mají průměr 17 a 18 palců (Puma Premium), volitelně jsou pak dostupné i 19“ disky. Paleta laků se pak u elektromobilu rozrostla o žlutou „Electric“, která je bez příplatku. Ceník přitom nabízí i možnost si výbavu vozu lehce uzpůsobit vlastním požadavkům.

Kabina poskytne 12,8“ digitální přístrojový štít s moderní grafikou, hladkým chodem a známou logikou, zatímco infotainment SYNC4 nabídne dotykový displej s úhlopříčkou 12 palců, bezdrátovou mobilní konektivitu a navigaci uzpůsobenou potřebám dobíjení.

Vůz tak při navigaci do cíle propočítává dojezd, navrhuje místa k nabití a automaticky upravuje teplotu baterie tak, aby nabití probíhalo za optimálních podmínek. Drobnou vadou na kráse je skutečnost, že předehřev/chlazení baterie nelze aktivovat samostatným tlačítkem.

Ovládání klimatizace je už bohužel pouze v dotykové obrazovce, stále však zůstal fyzický volič hlasitosti a jízdních režimů. Volič „převodovky“ se přesunul na sloupek řízení, díky čemuž je ve středovém panelu více odkládacích prostor – a to dokonce ve dvou úrovních. USB porty jsou přitom v té nižší. Standardem je jak bezdrátová nabíječka, tak ambientní osvětlení.

Po stránce prostornosti pro posádku se v přední části nic zásadně nezměnilo, ačkoliv jsme i při průměrném vzrůstu trochu bojovali s nastavením centrálního zpětného zrcátka. Strádat ovšem rozhodně nebudete v oblasti úložných prostor. Celkově se totiž Puma Gen-E chlubí prostory s kapacitou 566 litrů, což je vysoko nad její segment. Litry je však potřeba hledat.

Samotný klasický kufr má objem 378 litrů, pod jeho podlahou se však ukrývá tzv. Gigabox o objemu 145 litrů. Gigabox navazuje na Megabox uvedený již se spalovací pumou a jde znovu o hlubokou plastovou schránku, která má u elektrické pumy nosnost 100 kilogramů a nechybí jí odtoková zátka pro jednoduché čištění vodou.

Pod kapotou je pak kromě elektromotoru i menší frunk, tedy přední kufr, o objemu 45 litrů. V praxi sem snadno schováte například povinnou výbavu nebo nabíjecí kabel, který tak nebude překážet jinde. Je jen škoda, že vpředu nejsou plynové vzpěry kapoty.

Svižně a jistě

První jízdy s Fordem Puma Gen-E jsme absolvovali především na okreskách západně od Prahy, které tradičně svádí k zábavnému svezení. K tomu měla spalovací puma vždy solidní nadání, tedy alespoň na poměry crossoveru. Pro nás je však důležité, že ani elektrický sourozenec nezůstává vůbec pozadu.

Foto: Ford

Ford Puma je stylovkou i v čistě elektrické verzi.

Vpředu uložený elektromotor posílá na přední kola velmi solidních 168 koní a 290 Nm točivého momentu, což elektromobilu s pohotovostní hmotností lehce přes 1,5 tuny stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za rovných osm sekund. Maximální rychlost dosahuje 160 km/h.

Díky elektromotoru s okamžitým nástupem výkonu reaguje elektrická puma na pohyby akcelerátoru krásně agilně, a to dokonce i ve vyšších rychlostech. Zrychlení přitom doprovází i decentní zvuková kulisa, lehce připomínající spalovací tříválec pod kapotou standardní pumy.

Při sundání nohy z plynu začne puma standardně rekuperovat a lehce zpomalovat, nejde však o žádný extrém. Rekuperaci lze zesílit režimem L na voliči převodovky, kdy je již cítit poměrně výrazné zpomalení. Zcela vypnout rekuperaci nejde, brzdový pedál je ale ve všech režimech dobře čitelný.

Zejména pro jízdu ve městě pak Puma Gen-E nabízí i režim ovládání jedním pedálem (One-Pedal), který je nutné aktivovat přes infotainment. Při jeho aktivaci začne zpomalení působit opravdu výrazně a puma dokáže i sama zastavit. V běžném provozu tak pomalu ani nemusíte sáhnout po brzdovém pedálu.

Foto: Ford

Elektrická puma nabízí podobně zábavné svezení jako spalovací sourozenec.

Podobně jako spalovací verze má i Puma Gen-E poměrně rychlé a přesné řízení, které oceníte ve městě i při svižnější jízdě za městem. Díky baterii uložené v podlaze má navíc elektrická puma ještě nižší těžiště a působí v zatáčkách jistě a stabilně. Podvozek přitom i na 18“ kolech stále zvládá bez problému tlumit většinu běžných nerovností.

Mimořádně úsporná

Puma Gen-E je osazena akumulátorem s kapacitou 54 kWh, využitelných je však pouze 43,6 kWh, což vlastně nejsou nikterak ohromující parametry. Přesto vůz v základní výbavě slibuje kombinovaný dojezd 376 kilometrů, ve vyšší výbavě pak klesá na 364 kilometrů.

Při provozu čistě ve městě by se pak dojezd mohl podle automobilky pohybovat za hranicí 500 kilometrů. Naopak v chladnějších zimních měsících se očekává pokles dojezdu na zhruba 280 - 290 kilometrů.

Průměrná spotřeba by se měla pohybovat v rozmezí 13 až 14 kWh/100 km, což jsou velmi solidní parametry. Ještě působivější však bylo, když se průměrná spotřeba během prvních jízd pohybovala kolem 10 kWh/100 km při poklidné jízdě, zatímco svižnější svezení zvýšilo průměr k 12 kWh/100 km.

Foto: Ford

Zatáčky zvládá Puma Gen-E hravě i ve vyšších rychlostech.

Někteří kolegové se přitom chlubili i hodnotami kolem 8 kWh/100 km. Na trase ovšem chyběly dálniční úseky, které by mohly s průměrem ještě zamávat. Ostatně puma je koncipovaná spíše jako městský a příměstský elektromobil, což je cítit i z rostoucího hluku ve vyšších rychlostech.

Baterie podporuje rychlonabíjení při výkonu až 100 kW, kdy nabití z 10 na 80 procent zabere asi 23 minut, po deseti minutách pak vůz nabídne dostatek energie na zdolání dalších 135 kilometrů. Pomalé nabíjení střídavým proudem zvládá Puma Gen-E při výkonu 11 kW.

Cena s podmínkou

Český ceník modelu Ford Puma Gen-E už dávno není tajemstvím. Základní verze přitom aktuálně láká cenou od 699 000 korun, zatímco lépe vybavená verze Premium přijde na 755 000 korun. Podmínkou je však financování přímo od Fordu, v opačném případě je k ceně potřeba přičíst dalších 20 000 korun.

Ford se však snaží oslovit zájemce i nabídkou wallboxu zdarma včetně posouzení proveditelnosti jeho instalace. V současné době navíc automobilka poskytuje zájemcům možnost vyzkoušet si elektromobily, včetně Pumy Gen-E, na dva dny. Elektrická šelma přitom skutečně dokáže okouzlit spotřebou, jízdními vlastnostmi i praktičností.

Výběr článků

Načítám