Hlavní obsah

Za volantem BMW iX3: Neue Klasse přináší nový standard s českou stopou

Jako jedni z prvních jsme vyzkoušeli zcela nové BMW iX3, prvního zástupce nové modelové rodiny Neue Klasse, která přináší celou řadu inovací a zásadně posouvá laťku v rámci mnichovských elektromobilů.

Foto: BMW

BMW iX3

Článek

Nová generace modelu BMW iX3 byla oficiálně představena během letošního autosalonu v Mnichově a první jízdy následovaly na přelomu listopadu a prosince ve španělské Málaze, kde mělo nové elektrické SUV dostatek prostoru předvést své schopnosti v poměrně rozmanitém prostředí.

Hned na úvod se přitom sluší pozastavit se u designu, který je nejen aerodynamicky funkční, ale především jednoduše elegantní. Automobilka konečně ustoupila od obřích ledvinek a vrátila se k jejich retro pojetí, chrom ale nově supluje LED osvětlení.

V základních výbavách přitom plast přes osvětlené ledvinky zůstává průsvitný, a design je tak stále sympaticky jednoduchý, u sportovnějších verzí už jsou ale ledvinky zdobené černým lesklým plastem a vůz působí agresivněji.

V přídi navíc stojí za zmínku ukrytí radaru, nezbytného pro fungování asistenčních systémů, do černé části světlometu. Ve spodní části nárazníku pak vidíme žaluzie aktivní aerodynamiky, které se však otvírají až ve vysokých teplotách a pomáhají chladit například i baterii.

Vůz standardně stojí na 20palcových litých kolech, k dispozici jsou však i ráfky o velikosti 21 a 22 palců. Vedle standardních pneumatik, speciálně vyvíjených pro iX3 s ohledem na maximální dojezd, přitom automobilka nabízí i sportovní pneumatiky. Ty nabízejí lepší přilnavost, ovšem za cenu vyššího valivého odporu a nepatrně horšího dojezdu.

Zpoza kol pak prosvítají až překvapivě malé brzdové kotouče, zvlášť při hmotnosti vozu 2,4 tuny, jenže jak jsme se dozvěděli, z pohledu běžné jízdy vlastně ani nejsou potřeba větší. Vůz totiž k brzdění masivně využívá rekuperaci, tradiční „třecí“ brzdy se o slovo hlásí jen ve zlomku případů. Aby však brzdy nezrezly a netrpěly, vůz je pravidelně čas od času využije. Lze tak očekávat, že jejich životnost bude nadstandardní.

Při pohledu z profilu mohou zaujmout i výsuvné kliky a celkově méně robustní silueta, díky které působí iX3 spíše jako přerostlý hatchback, nikoliv jako běžné SUV. Záď je poměrně jednoduchá a hlavní dominantou jsou zde světla.

Ach, ten volant

Po přesunu do kabiny každého ihned zaujme nové rozhraní Panoramic iDrive, kterému dominuje širokoúhlý displej pod čelním sklem. Ten je ve skutečnosti tvořen třemi displeji v palubní desce, zatímco ve spodní části čelního skla je odrazná plocha. Výsledný efekt je však dokonalý a posádka má pocit, jako by koukala hluboko pod kapotu.

Displej je rozdělen na několik částí, které jsou s výjimkou prostoru přímo před řidičem volně konfigurovatelné a mění se také se změnou jízdního režimu. Širokoúhlý displej pak doplňuje obrazovka infotainmentu v palubní desce, orientované na řidiče, a praktickým doplňkem je i volitelný head-up displej s velkou plochou a 3D zobrazením.

Při prvním usednutí za volant a krátce po rozjezdu jsme sice měli dojem, že pořádně nevíme, kam s očima, neboť nás kabina doslova zavalila různými informacemi. Jejich množství lze ale snadno omezit, a navíc jsme si na celou architekturu kabiny poměrně rychle zvykli.

Výběr článků

Načítám