Hlavní obsah

Test základní Škody Octavia: Nabídka, která osloví

6:07
6:07

Poslechněte si tento článek

Mladoboleslavská automobilka představila modernizaci čtvrté generace modelu Octavia již v květnu roku 2024, čímž by se mohlo zdát, že již nemá čím překvapit. Opak je ale pravdou. V rámci letošních oslav 130 let od založení společnosti totiž uvedla na trh novou speciální edici „130 let“, která nabízí skvělý poměr ceny a výkonu.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Škoda Octavia v edici 130 let představuje velmi lákavou nabídku, do 700 tisíc korun totiž dostanete vše důležité.

Článek

Už na první pohled je přitom patrné, že testovaný kousek není jednou z výstavních skříní značky pro novinářské testy, která by měla demonstrovat všechny možnosti.

Místo toho vidíme vůz v jednoduché stříbrné metalíze (bez příplatku), s jednoduchými LED světly (která prozrazují jednoduché linky denního svícení) a na 17“ litých kolech, která jsou jedním z pouhých dvou příplatkových prvků.

I bez Matrix-LED světlometů s vydařenou čtyřokou grafikou a jiných příplatkových prvků přitom modernizovaná octavia navzdory dostupnější výbavě působí velmi dospěle a nebáli bychom se použít výrazu reprezentativně. To ostatně umocňuje i elegantní tvar liftbacku, jakkoliv je edice 130 let dostupná i pro vozy s praktičtější karoserií kombíku.

Vše důležité

Pro uživatele je však důležitější, že ochuzeně nepůsobí ani kabina. Za dvouramenným multifunkčním volantem s koženým čalouněním je klasický digitální přístrojový štít s obrazovkou lemovanou ukazateli množství paliva v nádrži a teploty chladicí kapaliny. Displej nabízí moderní grafiku, několik režimů zobrazení a svižný chod.

V přístrojové desce je elegantně umístěn klasický 10“ displej infotainmentu, který navzdory menší obrazovce nabízí stále dobrou čitelnost a ovladatelnost. Ani v tomto případě není rychlosti a plynulosti co vyčítat, navíc potěší svižným přístupem k menu ventilace a zkratkami pro snazší úpravu zapnutých asistenčních systémů.

Po ergonomické stránce pak octavia zůstává velmi příjemným vozem, kdy v kabině najdete dostatek odkládacích schránek a přihrádek pro všechny své věci, přední sedadla jsou příjemně komfortní i na delších cestách. Kabina navíc potěší i volbou materiálů, často udržitelně získaných, a jejich zpracováním.

U edice 130 let navíc stojí za zmínku i vcelku bohatá standardní výbava, zahrnující například vyhřívaná přední sedadla nebo vyhřívaný volant. Mezi praktické doplňky pak rozhodně patří parkovací senzory vpředu i vzadu, síťový program a na delších cestách oceníte i tempomat.

V otázce vnitřního prostoru pak není octavii co vyčítat, ba naopak. Do obou řad se mohou pohodlně posadit i dospělí cestující, přičemž vzadu zbývá dostatečná rezerva nad hlavou i před koleny.

Zavazadlový prostor liftbacku potěší standardním úložným prostorem o objemu 600 litrů, sklopením opěradel dělených v poměru 40:60 (a vybavených průvlakem mezi sedadly) se ale objem kufru zvětší až na 1555 litrů. Prostor je přitom snadno plně využitelný, jak jsme u octavie zvyklí.

I základ stačí

Jednou z inovací v rámci modernizace čtvrté generace modelu Octavia bylo nahrazení litrového motoru slabší verzí 1,5litrového čtyřválce, který v této variantě nabízí nejvyšší výkon 85 kW (116 k) a je standardně spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. A právě tahle motorizace nám dělala společnost.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Základní patnáctistovka pod kapotou potěší především kultivovaností a skvělou spotřebou, dynamikou ale neuhrane.

Patnáctistovka přitom již od nastartování působí nesmírně kultivovaným dojmem a během jízdy o motoru prakticky nevíte. Velmi příjemná je pak i práce s převodovkou, jejíž volič dobře padne do ruky a lehce se pohybuje v přesných drahách. Šestý stupeň je pak citelně delší a ke slovu přichází především na dálnicích.

Motor přitom ocení především klidnější řidiči, kterým nebude vadit lehká absence jakéhokoliv sportovnějšího nadání. Motor řidiče nijak nemotivuje k dynamické jízdě a vlastně se mu za ni ani nijak neodvděčí. Zvuk ve vyšších otáčkách je stále silně utlumený a zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,4 sekundy není ničím extra oslnivým.

Základní motorizace tak bude ideálním společníkem spíše pro řidiče, kteří ocení klid a spotřebu kolem 6 l/100 km, jež je lehce dosažitelná i bez brzdění okolního provozu. Výkon přitom stačí i k bezpečnému předjíždění a na německé dálnici octavie slibuje maximální rychlost lehce přes 200 km/h.

Dobře odladěný podvozek

Standardní podvozek octavie je skvěle odladěný pro zvládání českých okresek, kde s lehkostí zvládá většinu běžných nerovností, čemuž u testovaného kousku pomáhaly i pneumatiky s rozměrem 205/55 R17. Pochvalu pak zaslouží i naprosto přirozený nástup brzd, které nemusí řešit rekuperaci ani dobíjení žádného mild-hybridního systému.

Řízení působí spíše lehce, což oceníte především ve městě a na parkovištích, kde se octavia i se svou délkou bezmála 4,7 metru cítí jako doma. Velkým benefitem pak byla příplatková couvací kamera, součást paketu City Plus, který lze už jen díky této drobnosti vřele doporučit.

Závěr

Testovaná Škoda Octavia v edici 130 let byla jedním z nejmilejších překvapení, co se testovacích vozů v tomto roce týče. Na první pohled se totiž nesnažila ničím oslnit, místo toho nabídla dostatek prostoru, solidní motor, příjemnou spotřebu a naprosto dostačující výbavu. Navíc za mimořádně příjemnou cenu.

Ta v době testu startovala od 599 900 korun, díky příplatku za 17“ litá kola a paket City Plus se pak cena vyšplhala na finálních 623 200 korun. A za tuhle částku šlo o skutečně skvělou nabídku.

Do vydání testu došlo v ceníku k drobným úpravám, akční liftback v edici 130 let tak nově startuje od ceny 668 900 korun a přináší například i vyhřívané čelní sklo či adaptivní vedení v pruzích, příplatky však zůstaly stejné.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Octavia v edici 130 let představuje velmi zajímavou nabídku v poměru cena/výkon.

Vůz by tak dnes ve výsledku vyšel na 692 200 korun, což je pořád slušné. Úplný základ totiž dnes startuje od ceny 609 900 Kč, přičemž automobilka u edice 130 let slibuje zákaznickou výhodu na výbavě až 92 100 korun.

Při hledání praktického a slušně vybaveného rodinného vozu by tak Škoda Octavia 130 let neměla chybět ve výběru. Edice je přitom dostupná i v ještě lépe vybavené verzi Premium a s pestrou nabídkou motorizací.

Škoda Octavia 1,5 TSI
Spalovací motor:1498 ccm, přeplňovaný čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:85 kW (116 k)/220 Nm
Převodovka:6st. manuální
Poháněná náprava:přední
0-100 km/h:10,4 s
Nejvyšší rychlost:203 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:4,5 - 4,9 l/100 km
Objem palivové nádrže:45 l
Provozní/maximální hmotnost:1351-1424/1870 kg
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu:670/1300 kg
Délka × šířka × výška:4698 x 1829 x 1468 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:600/1555
Základní cena:599 900 Kč
Základní cena testovaného provedení:668 900 Kč
Cena testovaného vozu:692 200 Kč

Výběr článků

Načítám