Článek
Volkswagen ID.7, nepřímý elektrický nástupce modelu Arteon, byl představen v dubnu roku 2023 jako vlajková loď čistě elektrické modelové řady Volkswagen ID. Už po prvních jízdách přitom bylo jasné, že jde o zřejmě nejdospělejší vůz na MEB platformě.
O rok později automobilka představila jeho sportovnější verzi, nesoucí již tradiční označení GTX a nabízející kromě vysokého výkonu a velké baterie i pohon všech kol, který dosud jiné verze modelu ID.7 nenabízejí. Nechybí ovšem ani decentní úpravy podvozku, karoserie a bohatá standardní výbava.
Designové úpravy jsou přitom celkem decentní, především vpředu si můžeme všimnout sportovněji tvarovaného nárazníku se specifickými světly v jeho rozích. Model GTX má také odlišné nástavce prahů a zadní nárazník, standardně 20“ litá kola nebo přední Matrix LED světlomety, propojené svítící linkou.
Testovaný vůz ovšem stál na 19“ litých kolech, obutých do zimních pneumatik s vyšším profilem (což se mohlo podepsat na vyšším komfortu), a velmi líbivě působil jeho sytě červený lak v kontrastu s černě lakovanou střechou a detaily. Čisté linky včetně zapuštěných klik navíc u ID.7 GTX přispívají k velmi nízkému aerodynamickému odporu.
Hlavně funkční
Kabina modelu GTX zaujme sportovně tvarovanými sedadly s výrazným bočním vedením, možností prodloužení sedáku a červenými dekory, které se v různých formách objevují i jinde v kabině. Specifický je i volant s logem GTX, tím však výjimečnost kabiny vlajkového provedení víceméně končí.
Bez ohledu na specifika této verze je ale interiér modelu ID.7 všeobecně velmi příjemným místem. Právě model ID.7 totiž přišel s výrazným posunem v oblasti použitých materiálů, techniky nebo ergonomie. Například infotainment s větší obrazovkou potěší svižným chodem i přehledným menu.
Vedle celkově velmi slušné ergonomie navíc potěší i dostatek prostoru, pro posádku a její zavazadla, tak i co se týče odkládacích přihrádek. Ostatně ID.7 Tourer lze považovat za elektrický ekvivalent modelu Passat Variant, s čímž souvisí i královský prostor před koleny v druhé řadě sedadel, omezený však není ani prostor nad hlavou či pro lokty.
Zavazadelník nabízí standardní objem 605 litrů, sklopením opěradel, dělených v poměru 40:60 (a s průvlekem za loketní opěrkou), se však lze dostat až na 1714 litrů. Na přední kufr (frunk) se sice ani tentokrát nedostalo, dobíjecí kabely je však možné pohodlně uložit do boční kapsy se síťkou a nechybí ani dvojité dno.
Navzdory výraznému posunu se však ani ID. 7 nedokázal zbavit některých zbytečných přešlapů moderních volkswagenů, jako jsou kapacitní tlačítka na volantu nebo podivný systém stahování bočních okýnek s přepínačem mezi přední a zadní řadou sedadel. Ovládání výdechů ventilace elektronicky přes displej sice působí moderně a má i praktický význam v efektivitě, stále je však zdlouhavější než prosté natažení ruky.
Vlažný silák
Modely GTX byly automobilkou prezentovány jako elektrický ekvivalent spalovacích GTI, stojí tedy na vrcholu nabídky a slibují vyšší výkony společně s lepší dynamikou a ovladatelností.
V případě ID.7 GTX zákazník dostává dvojici elektromotorů s kombinovaným výkonem 250 kW, přičemž primární zadní elektromotor disponuje maximálním výkonem 210 kW, zatímco přední pomáhá výkonem 80 kW. Kombinovaných 340 koní přitom na papíře nevypadá marně, jenže v úvahu je potřeba vzít i pohotovostní hmotnost 2,4 tuny.
Přesto zvládá ID.7 GTX za správných podmínek zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,5 sekundy a maximální rychlost dosahuje 180 km/h. Nejde tak vyloženě o ostrý kombík, spíše přiostřený.

Pod přední kapotou už nezbylo místo na frunk, místo toho vidíme část techniky elektrického pohonu všech kol.
Tempo GTX nabírá velmi elegantně, nesnaží se ohromit jen brutální silou a zatlačením do sedadel. Příjemně zatáhnout navíc umí z místa i plynule za jízdy. Pohon všech kol navíc výrazně pomáhá s trakcí, což je znát i v zatáčkách, ze kterých zvládá GTX vyjet hezky svižně.
Lepších jízdních vlastností se pak značka rozhodla dosáhnout úpravou podvozku, který má upravené zavěšení, tužší stabilizátory, progresivní řízení a odlišné naladění adaptivního DCC podvozku. Navzdory úpravám ale při běžné jízdě působí stále velmi kultivovaně a i na větších kolech zvládá slušně maskovat běžné nerovnosti.

Větší sportovní nadání se projevuje až při přepnutí vozu do sportovního režimu, kdy dává kombík až překvapivý pocit jistoty v zatáčkách, což umocňuje i poměrně přesné řízení. Jednou z mála vad na kráse je ovšem poněkud vlažný nástup brzd, na které je potřeba si zvyknout i při běžné jízdě po městě.
Stále se však bavíme o kombíku s délkou přes 4,9 metru a šířkou přes 1,8 metru, který se navzdory velmi slušnému rejdu a naprosto bezproblémové použitelnosti při průjezdu městem cítí nejlépe především na dálnicích a táhlých silnicích prvních tříd. Ostatně v některých verzích ohromuje ID.7 Tourer dojezdem bezmála 700 kilometrů.
GTX pak sice v podlaze ukrývá největší dostupnou baterii s využitelnou kapacitou 86 kWh a na nabití slibuje kombinovaný dojezd cca 570 kilometrů, v praxi ale počítejte spíše s hodnotou kolem stále slušných pěti stovek kilometrů na jeden zátah.
Spotřeba se přitom vždy odvíjí především od stylu jízdy a trasy, přičemž pomalé cesty po městě a okreskách zvládne ID.7 GTX s působivou spotřebou kolem 16 kWh/100 km, svižnější přesuny pak s hodnotami kolem 22-24 kWh/100 km. Dlouhodobý průměr se na konci týdne pohyboval kolem 19,5 kWh/100 km.
Cestování na delší vzdálenosti se však VW ID.7 GTX snaží zpříjemnit i poměrně rychlým nabíjením, které je podporováno při výkonu až 200 kW. Baterii je navíc možné i předehřát stisknutím tlačítka, což na nabíječce opět šetří čas. Nabíjecí křivka pak klesá celkem pozvolna.
Pro specifické potřeby
Volkswagen ID.7 GTX působí jako opravdu povedený a dospělý elektromobil, který umí nabídnout pohodově komfortní i soustředěně svižnou jízdu, o ryze sportovní nářadí se však nejedná. ID.7 GTX skvěle zvládne přepravit rodinu i na delší vzdálenosti, a přitom i pobavit, ospravedlnit si jeho pořízení však bude náročnější.
Pokud totiž potřebujete pravidelně zdolávat delší vzdálenosti, mnohdy v německém dálničním tempu, stále bude jistější cestou jeho spalovací alternativa Passat. A pak je tu ještě cena. Zatímco základní ID.7 Tourer přijde na necelých 1,4 milionu a verze s dojezdem 680 km na 1,6 milionu, model GTX startuje od 1,9 milionu korun.
Volkswagen ID.7 Tourer GTX | |
---|---|
Motor: | 2x elektromotor |
Nejvyšší výkon/točivý moment: | 250 kW (340 k)/- Nm |
Poháněná náprava: | 4×4 |
0-100 km/h: | 5,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 16,85 kWh/100 km |
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP: | 575 km |
Max nabíjecí výkon AC/DC: | 11/200 kW |
Čas nabíjení z 10 na 80 %: | 26 min |
Kapacita baterie: | 86 kWh (využitelných) |
Délka × šířka × výška: | 4961 × 1862 × 1543 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 605/1714 l |
Základní cena modelu: | 1 369 900 |
Základní cena testované verze: | 1 906 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 2 010 800 Kč |