Hlavní obsah

Test Toyoty Yaris Cross 1,5 DF: Dobrý služebník i bez hybridního pohonu

Crossover vzešlý z kolínské Toyoty Yaris je autem jak dělaným pro ty, kteří chtějí prostě jezdit v normálním autě s „atmosférou“ a „manuálem“ jako kdysi. Dokáže výborně sloužit a za méně než půl milionu korun nabídnout dobře funkční pokročilé jízdní asistenty, ale nečekejte, že vás na něm bude něco skutečně bavit.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Toyota Yaris Cross

Článek

Když jsem se s Yarisem Cross před několika měsíci prvně svezl, působil na mě dojmem dospělejšího auta oproti trochu rozpustilému, ale jinak po všech stránkách výbornému yarisu. Bohužel i v tom, že jsem za jeho volantem nenašel jakoukoliv zábavu – byl to prostě spotřebič.

První jízda v Toyotě Yaris Cross: Větší a dospělejší

Testy

Jenže i taková auta jsou na trhu potřeba a řekněme si to na rovinu, většina řidičů v autě nehledá zábavu, nýbrž dopravní prostředek. Tak jsem ho zkusil týden využívat přesně takto – jako „skákadlo“ na ježdění po městě a okolí, které mě má prostě dovézt tam, kam potřebuji, a nic než točení volantem a šlapání na pedály po mě nechtít.

Ostatně, i ryze spalovací pohonné ústrojí a manuální převodovka vypovídají něco o tom, že má být prostě normálním autem pro lidi, kteří žádné velké novoty nechtějí. Sice se v tomto případě připravují o pohon všech kol – Yaris Cross ho umí nabídnout v hybridní verzi tak, že zadní kola pohání elektricky – ale ani ten většina lidí nepotřebuje.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Toyota Yaris Cross

Nebudu příliš zabíhat do podrobností vzhledu, věnoval jsem se jim už víckrát, takže jen stručně – líbí se mi jeho designová neobvyklost, která ale není na úkor snadnosti nastupování. Právě tu spousta lidí u crossoverů vyhledává a tady s ní není žádný problém, a to jak na přední, tak s trochou snahy i na zadní místa.

Sem se mimochodem bez problémů vejdu „za sebe“ se 184 cm výšky a zároveň za zadními sedačkami ještě zbývá slušně použitelný kufr. Nesouměrně dělená podlaha tu tentokrát není, ale má dobrou gumovou vanu, po které náklad neklouže. Škoda jen chybějících háčků na tašky.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Interiér je moderní, ale pořád dostatečně starosvětský.

A faktu, že na obou předních místech mě tvrdé kusy plastového obložení tlačí zároveň do levého i pravého kolene. Zjišťuji také, že ony skvělé sedačky z yarisu, potažmo C-HR a dalších větších toyot, nejsou standardem, nýbrž je dostanete jen ve dvou vyšších výbavách. Ani tyto látkové s trochu jiným tvarem opěradla však nejsou vůbec špatné.

Test Toyoty Yaris Hybrid: Evropské auto roku jezdí milionově, stojí půl

Testy

Stejně jako je zevnějšek oproti malému yarisu – není to jen dojem či výška, Yaris Cross je o 24 cm delší než malý hatchback – přece jen „normálnější“, podobně to platí i v kabině. Dojem dospělejšího a běžnějšího auta tu dává zejména přístrojový štít, který je v kapličce a má i skutečné ručičky, nejsou to jen malé segmentové displeje.

Elektronická výbava je bohatá

Kromě manuální převodovky je na palubě také manuální klimatizace, k níž nemám výhrady, a nový infotainment Toyota Smart Connect. Centrální displej sice má kolem sebe méně tlačítek, což je trochu škoda, ale displej samotný má mnohem lepší rozlišení než dřív.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nový palubní infotainment je skokem o několik generací, ale není ve standardní výbavě dvou nižších variant.

Cloudová navigace – nemá vlastní mapové podklady, stahuje je z internetu podle toho, kudy jedete, a měla by mít dostatečně velké úložiště na to, aby se dokázala vypořádat s oblastmi bez pokrytí mobilním signálem, řekli mi v minulosti zástupci automobilky – je obrovským skokem kupředu oproti té starší.

Má dobrou databázi radarů a lze v ní hlásit např. překážky na silnici, ale nikoliv kolony. Data o hustotě provozu má např. Waze pořád mnohem lepší a systémy jako Android Auto tu fungují bezchybně, takže tu vestavěnou navigaci vlastně ani nepotřebujete.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Za volantem se sedí docela vysoko.

Jedinou nevýhodou, a bohužel docela velkou, je příliš vysoký jas displeje i v nejnižším nastavení. Není to příjemné ani ve městě s pouličním osvětlením, natož někde na venkově, kde je úplná tma. Naopak jas přístrojového štítu – výborně čitelného, mimochodem – lze ztlumit tak, že je na čísla sotva vidět.

Když už jsme u tmy, nemůžu nezmínit světlomety. Ty mě překvapily velmi příjemně – jsou dostatečně silné a mají rovnoměrný tok světla, takže se ve tmě jezdí příjemně a bezpečně.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Světlomety se povedly jak designově, tak co do fungování.

Podobně kladně musím hodnotit přítomnost adaptivního tempomatu a aktivního vedení v jízdním pruhu už v základní výbavě; jsou součástí systému Toyota Safety Sense. Oboje funguje tak dobře, jak od Toyoty člověk očekává.

Motoru se zprvu nechce, pak ožije

Atmosférický tříválec pod kapotou má na dnešní dobu docela velký objem – 1,5 litru. Jeho chování je trochu zvláštní kombinací neochoty se vytáčet, jak je časté u tříválců, s ohromnou chutí do života ve vyšších otáčkách. Pořádně sbírat se začne od třech tisíc otáček, ale to už rádce řazení dávno hlásí, abych přeřadil na vyšší stupeň.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Jezdit hluboko pod sedm litrů je naprosto normální.

Všimnete-li si tlačítka s nápisem „iMT“ za řadicí pákou, není to „inteligentní“ manuální převodovka ve smyslu značky Hyundai, která umí sama rozpojit spojku a plachtit. V Yarisu Cross toto tlačítko zapíná automatické meziplyny při podřazování. Elektronika prostě srovná otáčky motoru tak, abyste mohli snáze přeřadit o stupeň níž.

Ve většině aut to nepoužívám, protože většina aut, která je takovým systémem vybavena, jsou sporťáky a ty chci řídit co nejvíc sám. Tady to ale jízdu činí úžasně hladkou – snahu o meziplyny jinak sabotuje neochota motoru se zvedat z nízkých otáček – a navíc to šetří spojku, protože ta neproklouzne. Výborný nápad, jen je škoda, že to po každém startu musím znova zapínat.

Foto: Jan Handrejch, Právo

K základní variantě sedaček nemám výhrad.

Dojem z jízdy sráží poněkud tvrdé odpružení, které na nerovnostech působí, jako by poskakovalo. Zároveň ale v zatáčkách dokáže neodskakovat a hezky držet stopu – což zkouším spíš jen z povinnosti, protože zábavu za volantem Yarisu Cross opravdu hledat nelze.

Nikoliv nepodobně je na tom spotřeba paliva. Jezdím celkem normálně, hodně plachtím, ale občas na to i řádně šlápnu a za celý týden vidím průměr 6,3 l/100 km. Pravda, téměř vůbec nejezdím po dálnicích, které ale nejsou teritoriem Yarisu Cross a spotřeba na nich roste.

Kolem komína a ještě kousek

Kolem a kolem je Yaris Cross dobré auto, které vás má prostě vozit. Ano, slušel by mu měkčí podvozek a taky trochu lehčí řízení, aby byla jízda o chloupek pohodlnější, ale kdokoliv si ho koupí jako vůz na denní dojíždění pár (desítek) kilometrů, věřím, že bude spokojen.

Toyota Yaris Cross 1,5 Dynamic Force Comfort s pakety Tech a Style
Motor:1490 ccm, řadový zážehový tříválec
Max. výkon:92 kW (125 k) při 6600 ot./min
Max. točivý moment:153 Nm při 4800–5000 ot./min
Převodovka:šestistupňová manuální
0–100 km/h:10,9 s
Nejvyšší rychlost:180 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:5,9 l/100 km
Průměrná spotřeba na displeji na konci našeho testu:6,3 l/100 km
Pohotovostní/nejvyšší hmotnost:1190/1625 kg
Délka × šířka × výška:4180 × 1765 × 1560 mm
Základní objem zavazadelníku:397 l
Poháněná náprava:přední
Základní cena modelu:455 000 Kč (Yaris Cross 1,5 D. F. 125 k 6st. man. Active)
Základní cena testované verze:495 000 Kč
Cena testovaného vozu:558 000 Kč

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám