Hlavní obsah

Test Subaru Forester: Modernizovaný lesník

Největší subaru s označením forester prošlo drobným faceliftem, při kterém zůstalo to dobré, jako perfektní výhled z vozu či prostornost, a přibylo pár užitečných prvků. Některé z nich nefungují vždycky dokonale, ale celkově aby člověk takto všestranně dobré auto pohledal.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Subaru Forester ES Comfort

Článek

Jakkoliv se forester současné generace může zdát jako relativně nové auto, zkraje letošního roku přišla modernizace po čtyřech letech na trhu.

Znatelné změny v designu doprovází rozšíření bezpečnostních jízdních asistentů a hlídačů. A také pár prvků, které mají napomoci komfortu na palubě.

Začnu-li zvenčí, nejvýraznější změnou jsou nové světlomety. Design je diskutabilní, ale tak tomu bylo u Subaru vždy; důležité je, že světla slušně svítí a natáčejí se do zatáček. A taky mají ostřikovače, které se hodí, pokud s „lesníkem“ chcete jezdit i mimo asfalt.

Prostorný interiér

Interiér, stejně jako dosud, boduje prostorností vpředu, vzadu i v kufru. Tam automobilka při představení slibovala lepší využití výšky. Jak toho docílila? Umístila háčky na tašky do stropu. Unesou tři kila a radši na ně nic nevěším, aby to za jízdy nebouchalo o sebe či do skel vozu, třeba na ramínko s šaty to ale není špatný nápad.

Vrátím-li se za volant, na první pohled tu není moc změn. Systém tří displejů, který Subaru v řadě svých aut využívá, sice je trochu kontroverzní, ale nakonec není vůbec špatný, pokud se ho naučíte ovládat a pořádně využívat.

Snad nejlepším využitím je současné zobrazení výstupu couvací kamery a kamery v pravém zrcátku, která ukáže prostor kolem pravého předního kola.

Manévrování v těsném prostoru či v terénu tak je úžasně snadné, a to i když v této verzi „fozzy“ nemá přední parkovací čidla. Zpoza volantu ale vidím většinu kapoty, a i díky hranaté přídi mi senzory nechybí.

Jednou z dalších novinek je možnost ovládání teploty ve voze gesty rukou. Zůstaly ale fyzické ovladače klimatizace, a tak soudím, že jejich používání je pohodlnější a méně rozptylující než zkoušet, kdy a jak vůz zareaguje na pohyb dlaně před centrálním displejem.

Hlídá i krajnici

V rámci faceliftu přibyly i tři asistenční systémy do balíku EyeSight, který je tak nově označen číslem 4.0. Jsou to automatické nouzové zatáčení pro pomoc úhybnému manévru, přídavek autonomního vedení v jízdním pruhu pro adaptivní tempomat a hlídač opuštění jízdního pruhu, který registruje nově nejen čáru na silnici, ale i okraj asfaltu.

Subaru Forester prošlo modernizací, má více jízdních asistentů a ovládání gesty

AutoMoto

Ten první naštěstí zkoušet nemusím, stejně jako většinu ostatních elektronických bezpečnostních prvků; celkem jich tu je 11. 

Autonomní vedení v jízdním pruhu při zapnutém adaptivním tempomatu funguje dobře, hlídač neoznačené krajnice taky – ale na velmi úzkých okreskách občas dokáže nepříjemně zatáhnout za volant směrem do protijedoucího autobusu, kterému se snažím vyhnout najetím na samotný okraj asfaltu, či snad i kousek za něj.

Systém má i lepší kameru s větším zorným polem, v této verzi však nesleduje značky kolem silnice. Rychlostní limity vůz sice zobrazuje, ale výhradně z navigace a leckdy špatně – v tunelu Blanka, kde je sedmdesátka, zobrazuje 80 km/h podle toho, že se jedná o silnici pro motorová vozidla ve městě.

Pod kapotou zůstává stejné pohonné ústrojí na pomezí mild hybridu a tzv. full hybridu, nazvané e-Boxer.

Vůz umí jezdit na elektřinu díky elektromotoru integrovanému do převodovky CVT, ale ujede jen 1,6 km velmi lehkým plynem a rychlostí do 40 km/h. Jeho hlavní výhodou je, že dokáže velmi často vypnout motor i za jízdy a plachtit.

Nevýhodou je, že v takové chvíli neběží klimatizace, což je v horkých dnech docela problém. Forester je totiž docela skleník – je z něj nádherně vidět ven, ale když se do oken opře slunce, rychle je uvnitř horko.

Další nevýhodou je trochu cukavý rozjezd, který pramení z toho, že vůz se vždy nejprve rozjíždí na elektřinu, a až pak startuje spalovací motor, i když od začátku sešlápnu plyn víc než mírně.

Kromě toho každá výraznější akcelerace znamená relativně vysoké otáčky motoru; kdyby spalovacím motorem v ústrojí byla „dvaapůle“ z outbacku – koní má sice navíc jen 19, ale točivý moment je vyšší o 58 Nm a navíc jeho maximum leží v nižších otáčkách – forester by mohl jen získat.

Test nového Subaru Outback: Nezklame

Testy

Na druhou stranu, spotřeba je na takhle velké auto veskrze příznivá, dokud jezdíte nízkými rychlostmi. Dá se jet i dynamicky; spotřeba je v tomto případě opravdu nejvíce odvislá od rychlosti jízdy, protože vysoká karoserie má poměrně velký odpor vzduchu. Po dálnici tak jezdím v průměru za 9,5 l/100 km, naopak po okreskách o litr méně a za řídkého provozu ve městě dokonce o litr a půl.

To nejlepší si schválně nechávám na konec – jízdní vlastnosti. Podvozkem, řízením, odpružením, v podstatě čímkoliv, co souvisí s jízdou a není to motor či převodovka, je forester vynikající auto.

Nástrahy rozmlácených okresek zvládá mistrně a při trochu svižnější jízdě i díky nízkému těžišti pohonného ústrojí s plochým motorem nepůsobí těžkopádně.

Závěr

Veskrze kladný dojem z něj tedy mám, když ho po týdnu a zhruba devíti stovkách kilometrů vracím, a ani nevadí, že jsem ho tentokrát nevzal moc daleko mimo asfalt.

Je prostorným a schopným autem, které by sice zasloužilo vyšší výkon, ale tím zbytkem vám jeho nedostatek bohatě vynahradí.

Subaru Forester ES Comfort e-Boxer
Spalovací motor:1995 ccm, plochý zážehový čtyřválec
Max. výkon:110 kW (150 k) při 5600-6000 ot./min
Max. točivý moment:194 Nm při 4000 ot./min
Max. výkon a točivý moment elektromotoru:12,3 kW (16,7 k)/66 Nm
Baterie:Li-Ion, 4,8 Ah, 118,4 V, 25 kg
Převodovka:bezestupňová (CVT) s kapalinovým měničem
0-100 km/h:11,8 s
Nejvyšší rychlost:188 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:8,1 l/100 km
Průměrná spotřeba na displeji na konci našeho testu:8,7 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:1737/2185 kg
Délka × šířka × výška:4640 × 1815 × 1730 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:509/1779 l
Poháněná náprava:4x4
Základní cena:925 000 Kč (Forester ES Active e-Boxer)
Základní cena testované varianty:1 040 000 Kč
Cena testovaného vozu:1 072 000 Kč

Reklama

Související témata:
Subaru e-Boxer

Související články

Výběr článků

Načítám