Článek
Mazda CX-7 se doposud dala koupit pouze s jediným motorem z nabídky – benzínový, přeplňovaný čtyřválec sice nabízel 260 koní a solidní dravost, ta ale byla vykoupena mimořádně vysokou spotřebou (v praxi 12 l / 100 km a více).
Své sportovně vypadající (částečná inspirace modelem RX-8) a také velmi dobře jezdící SUV (pochopitelně v rámci podobně velkých a těžkých vozů) vybavila Mazda teď také výkonným a zároveň úsporným vznětovým motorem, který si už našel cestu do ostatních modelů japonského výrobce.
Turbodiesel lepší volbou
Pochvalu zaslouží 2,2litrový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec. Při studených startech je sice hlučnější, po zahřátí motoru se nicméně ztiší. Co je důležité – motor nabídne solidní zátah 400 Nm od nějakých 1800 otáček až do zhruba třech tisíc, vytočit se nechá k pěti, v horním spektru už je nicméně dynamika nevalná, je tedy dobré řadit dříve (a šetřit pohonné hmoty).
Turbodisel má vstřikování common-rail s pracovním tlakem až 200 MPa a nechybí mu systém pro čištění spalin SCR (Selective Catalytic Reductio). Ten s použitím močoviny mění oxidy dusíku na ekologicky nezávadnou vodu a dusík. Mazda je prvním japonským výrobcem, jenž toto řešení používá a CX-7 je prvním modelem s takto řešeným katalyzátorem.
I přes výšku a hmotnost dovoluje dieselová CX-7 jezdit svižně – ač papírové hodnoty zrychlení nepůsobí kdovíjak zajímavě. V praxi není problém jezdit ani při svižnější jízdě kolem 8 – 8,5 litrů, při lehčí noze lze pak čekat pokles o další 1 – 1,5 litru na sto kilometrů.
Manuální převodovka má šest stupňů, jasně vymezené krátké dráhy a poněkud tužší, ale přesnou kulisu. Spojka by mohla být lépe dimenzována vzhledem k zaměření vozu, ale relativně poddimenzovaná spojka je častý prohřešek mnoha sportovně-užitkových vozidel. Naopak pochválit musíme dobře dimenzované brzdy s dobrým nástupem i pocitově příjemným dávkováním.
Velmi dobré jízdní vlastnosti
Na silnici patří CX-7 k sportovněji laděným SUV – náklony v zatáčkách jsou malé a automobil s ohledem na svoji hmotnost projíždí zatáčky až s nebývalým nadšením. Vzhledem k pohonu 4x4 a vyšší světlé výšce není problém s CX-7 jezdit v lehčím terénu.
Prostornost pro posádku i zavazadla neoslní, patří ale k dobrému průměru. Plasty, použité na pracovišti řidiče jsou tmavé a tvrdé, jejich slícování je každopádně velmi dobré a pocitově působí hodně odolně. V interiéru chybí odkládací prostory na drobnosti, také množství jednoúčelových tlačítek je zbytečně velké. U vestavěné navigace nepotěší miniaturní velikost, ne každému bude vyhovovat červená barva u malého dispeleje palubního počítače.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2184 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 127 kW (173 k) při 3500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 400 Nm při 2000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 11,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 200 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1655 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 738 900 Kč |