Článek
Výše ceny ospravedlňuje klasická koncepce s ideálním rozložením hmotnosti mezi nápravy. Motory jsou vpředu uloženy nikoliv napříč, ale podélně, poháněná je samozřejmě zadní náprava. Tento klasický mix mnichovské automobilky, u řady 1 navíc doplněný standardně dodávanou elektronickou uzávěrkou diferenciálu, zaručuje výtečné jízdní vlastnosti.
Při běžném ježdění se auto s drobnou nadsázkou chová jako obyčejný (a podstatně levnější) VW Golf, delikátnější tuhé řízení a pod plynem v zatáčce na mokru mírně vybočující záď oceníte až v rychlejším tempu. To v golfu či focusu opravdu nezažijete.
Jízdní vlastnosti jsou i díky podvozku s nezávislým zavěšením všech kol špičkové (byť subjektivně ne tak delikátní jako v případě větší řady 3), řidič by tak v případě 114i často ocenil ještě více výkonu, protože podvozek jej zvládne mnohem víc, než kolik nabídne motor.

BMW 114i

BMW 114i
Do 120 km/h jezdí svižně, pak trochu odpadá
Motor 114i má i přes své označení zdvihový objem 1598 ccm, stejně jako výkonnější verze 116i a 118i. Čtyřválec je technicky perfektně vybavený – je totiž přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem, nabídne přímý vstřik paliva a variabilní časování a zdvih ventilů.
Popisovaný motor vyniká plochou křivkou točivého momentu, kdy svého maxima dosahuje prakticky od volnoběžných otáček. V praxi to znamená příjemnou dynamiku, která však v rychlostech nad 120 km/h poněkud uvadá a nad 160 km/h zcela zvadne. Při této rychlosti je i po podřazení na pátý stupeň velmi vlažná, je cítit, jak auto prakticky nezrychluje. BMW udává zrychlení 80-120 km/h na 4./5. rychlostní stupeň za 11,7 / 14,8 sekund, což není hodnota, kvůli které by řidiči projevovali nadšení.

BMW 114i
Spotřeba paliva hodně závisí na jízdním stylu, což je pro maloobjemové přeplňované motory typické. V praxi není problém jezdit za šest litrů, při vyšší zátěži ale spotřeba stoupá k deseti litrům naturalu 95.
S charakteristikou motoru je vhodně sladěna šestistupňová převodovka, kdy na druhý stupeň lze jet až stokilometrovou rychlostí, tachometrová stotřicítka pak na „šestku“ znamená 2550 otáček (na pátý stupeň odečtete z otáčkoměru 3100 ot./min), což je příjemně nízká hodnota. Ještě ve 150 km/h se na šestý rychlostní stupeň vejdete (byť těsně) do hranice 3000 otáček. Pochválit je třeba výtečné odhlučnění a kultivovaný chod bez jakýchkoliv vibrací, krátký turboefekt se ale odstranit nepovedlo.

BMW 114i

BMW 114i
Skvělá manuální převodovka má jedinou chybu
Ocenili jsme, že ačkoliv do většiny novinářských BMW nechává importér instalovat osmistupňovou automatickou převodovku ZF, v této verzi byla mnohem vhodnější manuální skříň (automat se mimochodem nabízí i pro tento nejslabší motor). Důvodem je také to, že manuální převodovky BMW jsou velmi přesné a je s nimi radost řadit, protože cítíte mechanickou odezvu, dorazy nejsou gumové a kulisa se pohybuje v jasně vymezených, přiměřeně krátkých drahách. Z tohoto hlediska jde o jednu z nejlepších převodovek, žel kvůli jejímu umístění musíte počítat s tím, že při zařazeném neutrálu ucítíte zjevné vibrace.

BMW 114i
Uvnitř zarazí také některé archaické detaily, například ukotvení pásů není výškově nastavitelné, ve dveřích jsou archaické kolíky ve vnitřním zamykání dveří. Kritickou noticku zaslouží i stísněný prostor pro pravou nohu řidiče, jinak s prostorností problém není, byť dozadu se hůře nastupuje a komfortně se tam vyšší cestující určitě cítit nebudou. Kufr má v základu 360 litrů, což pro běžnou přepravu postačuje.
V základní výbavě máte bez tří čtyř výjimek všechno důležité. Za co se vyplatí připlatit? Za litá kola (základní jsou plechová - velikost 16 palců); 16 775 korun stojí metalický lak (nemetalický je bez příplatku), přední sedačky je lepší určitě vzít ve sportovním provedení (14 750 korun) a kdo jezdí častěji, ocení bi-xenonové světlomety (23 900 korun). Celková cena rozhodně není nízká, zákazník však dostane auto s - nejenom v této třídě – unikátní koncepcí pohonu a koneckonců a záviděníhodnou image značky. Dlužno ale dodat, že to první ne každý řidič ocení.

BMW 114i
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1598 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 75 kW (102 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 180 Nm při 1100 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 11,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 195 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1360 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena nejlevnější verze: | 557 500 Kč (114i) |
Cena s testovanou motorizací: | 557 500 Kč |