Článek
Octavia sází spíše na konzervativní vnější linie, Peugeot je odvázanější – má netradičně tvarované přední světlomety, výraznější přední masku i nárazník. Ponton obou aut je včetně velikosti prosklení velice podobný, 308 SW má v zadních partiích výrazněji skloněnou střechu. Octavia má hezčí anténu (malá ploutvička), peugeot spoléhá na větší, esteticky ne tak pohledný prut. Posouzení, které auto je pohlednější, ale necháme na vás.
Také rozměrově si jsou oba sokové z nižší střední třídy podobní - 308 SW je menší, na délku měří o 74 mm méně než Octavia Combi. Překvapivě má pak 308 SW delší rozvor (o 44 mm), octavia je o 10 mm širší a dle oficiálních homologačních údajů o nepodstatných 5 mm nižší.

Škoda Octavia Combi a Peugeot 308 SW
Pod kapotami obou motorů tloukly dvoulitrové turbodiesely. Oba agregáty se vstřikováním typu common-rail mají shodný největší výkon 110 kW (150 koní), kterých dosahují při totožných 4000 otáčkách za minutu. Liší se však točivý moment (320 a 370 Nm, peugeot je na tom lépe), nejvyšší rychlost je ale podobná - 216, respektive 217 km/h.
Octavia, ač s menším točivým momentem, těží z nižší pohotovostní hmotnosti, díky tomu nabídne lepší zrychlení na 100 km/h. Bohužel, oba modely jsme nemohli porovnat při dynamických zkouškách (velmi by nás zajímalo pružné zrychlení), turbodiesel octavie totiž po ujetí asi dvou stovek kilometrů při jednom ze startů oznámil přepnutí do nouzového režimu a řídící jednotka motoru výrazně snížila výkon. Kontrolka žhavení nezhasla. Z časových důvodů pak nebylo možné čekat na opravu, takže s octavií jsme raději zamířili do servisu. Obě auta jsme tak důkladně porovnali zejména staticky.
Příčina „pádu“ motoru do nouzového režimu byla kuriózní: technici Škody zjistili, že podtlakové potrubí v motorovém prostoru testované octavie překousal hlodavec, pravděpodobně kuna.
Jak se uvnitř sedí?
Pozice za malinkým volantem peugeotu se hledá vcelku jednoduše a v tomto směru připomíná modely od koncernu Volkswagen. Naopak ergonomie není zcela ideální, nejvíce vadí kontroverzní ovládání skrz dotykový displej. Ten sice ubral tlačítka, základní úkony, jako je například nastavení klimatizace, ale zabírají zbytečně moc času a odvádějí pozornost - jednoduchým posunem fyzického ovladače by to bylo jednodušší.

Škoda Octavia Combi a Peugeot 308 SW
Menší nebo naopak vyšší jedinci také hůře uvidí na rychloměr (cejchovaný vždy do 250 km/h) a otáčkoměr, které jsou umístěny až v samostatné kapličce pod volantem. Ručka otáčkoměru se pohybuje zprava doleva, nikoliv zleva doprava, jak je obvyklé; jde o detail, který vám první den připadne zvláštní, další dny už si na něj nevzpomenete.
Octavie sází na klasiku: klasické ovladače, okamžitě víte, kam sáhnout, výborná čitelnost přístrojů. Řidičům naopak bude vadit širší středový tunel; sedačky, ač pohodlné, by vzadu mohly mít delší sedák. Ten je o jeden centimetr kratší než v „třistaosmičce” (44 vs. 45 cm).
Francouz má také delší délku od podlahy k sedadlu - o vcelku podstatné dva centimetry, které zkvalitňují posed zadních cestujících. Ovšem v Octavii Combi je vzadu více místa - v průměru máte pro kolena o zhruba čtyři centimetry více místa než v 308 SW (záleží samozřejmě na posunutí předního sedadla a nastavení sklonu opěradla).

Peugeot 308 SW

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x2 versus 4x4
Všimli jsme si, že přední bezpečnostní pásy nemají výškové seřizování. Nešikovné je i umístění zadních kotevních bodů pro Isofix - jsou schované v hlubině látkou čalouněné sedačky a navíc jsou - abyste to měli ještě těžší - černé, takže je v tmavém otvoru ani za denního světla pořádně nevidíte. Peugeot ale dodává dvě varianty, protože v dříve zkoušeném hatchbacku byl jiný systém, který fungoval bezchybně - záleží, zda máte dražší kožené sedačky.
U octavie si přední pásy výškově seřídíte, sklon předních sedadel se - stejně jako ve francouzském sokovi - seřizuje pomocí kolečka. Zadní úchyty Isofix mají ideální přístup pomocí plastového nástavce, tady si nelze na cokoliv stěžovat. Proti peugeotu chybí v octavii masážní přední sedačky, jakkoliv použité řešení je spíše jednodušší a není tak propracované jako v luxusnějších automobilech. Občas, na delších cestách to ale může být příjemné.
Kufry stejně velké, délku i výšku mají ovšem rozdílnou
Oba kombíky mají shodný rozměr 610 litrů. Octavia Combi ovšem trochu podvádí, do celkové velikosti započítává i prostor pro (dnes již nepovinné) rezervní kolo. Výhodou u obou je nízká nákladová hrana i pravidelný tvar.
Peugeot má zavazadelník o 2 centimetry delší (107 vs. 105 cm). Šířka v nejužším bodě činí dle našich měření 104,5 centimetru (308 SW), u kombíkové octavie jsme na délku naměřili 105 centimetrů a šířku v nejužším místě 102 cm. Zavazadlový prostor 308 SW je tak evidentně větší, vstupní otvor mají obě kombi nachlup stejný - 89 x 107 centimetrů.
Octavia je ale výrazně lepší v možnosti naložení cestujících a nákladu - pojmout může špičkových 645 kilogramů, Peugeot 308 SW zvládne bez pěti kilogramů půl tuny.

Peugeot 308 nemá výškové nastavování bezpečnostních pásů
Závěr: které auto vybrat?
Peugeot 308 SW je velmi povedené auto, nabídne pevnou karoserii, dobrou prostornost (ovšem dvojici dospělých bude vzadu těsno) a dobrou nabídku motorů (chybí ovšem nabídka verzí s pohonem 4x4). Popisované dvoulitrové HDI má výbornou dynamiku s dobrým chováním i při rychlostech kolem 200 km/h. Méně se nám líbila malá svítivost xenonových světlometů, vysloveně nám vadila ergonomie interiéru. Kufr však dostanete obrovský a dokonce větší, než jaký nabídne mladoboleslavský zástupce.
A které auto je lepší? Těžká otázka, pokud preferujete užitné vlastnosti, zvítězí octavia, která nabídne i lepší jízdní vlastnosti (třebaže oba podvozky sázejí u zadní nápravy na jednoduchou techniku) a pocitově kvalitnější svezení. Peugeot 308 SW „oktávce” šlape na záda, přesto vzhledem k podobné cenové politice bychom zvolili domácí model. Chybu s peugeotem ale rozhodně neuděláte.

Škoda Octavia Combi a Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SW 2.0 HDI a Octavia Combi 2.0 TDI | ||
---|---|---|
Motor: | 1997 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo | 1968 ccm, čtyřválec, vznětový turbo |
Max. výkon: | 110 kW (150 k) / 4000 ot/min | 110 kW (150 k) / 4000 ot/min |
Max. točivý moment: | 370 Nm / 2000 ot/min | 320 Nm / 1750 ot/min |
0 - 100 km/h: | 8,9 s | 8,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 215 km/h | 216 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 4,0 l / 100 km | 4,6 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1550 kg | 1347 kg |
Poháněná náprava: | přední | přední |
Cena: | 522 000 Kč | 575 900 Kč |