Hlavní obsah

První jízda se Škodou Octavia Scout: Chalupářský všeuměl

Novinky, Marek Bednář

Škoda i přes rozmach třídy SUV nezanevřela na svůj „nakopnutý kombík“, pojmenovaný Octavia Scout, a do třetí inkarnace mu kromě patnáctimilimetrového zvýšení podvozku nadělila novou generaci pohonu všech kol. Obojí funguje příkladně na asfaltu i mimo něj.

Foto: Marek Bednář, Novinky

První jízda s novou Škodou Octavia Scout

Článek

Zatímco o běžné octavii bude Škodovka mluvit jako o čtvrté generaci, u „skauta“ to bude třetí. Nikdo se nespletl, pouze je rozdíl mezi „octavií Scout třetí generace“ a „octavií čtvrté generace ve verzi Scout“. Přizvednutý kombík s pohonem všech kol se totiž poprvé objevil až u druhé generace tohoto mladoboleslavského bestselleru, takže mám tu čest s jeho třetím provedením.

Automobilka ho představila už před několika měsíci, ovšem novináři dostali příležitost se svézt až nyní, a to i mimo asfalt, třebaže jen krátce. Oplastování, které vypadá hezky, ale na náraznících trochu zhoršuje nájezdové úhly, tedy nebudu dopodrobna rozebírat.

Foto: Škoda

Dřevěný dekor palubní desky je hezčí na pohled než na omak.

Zastavím se ale v interiéru, přesněji u palubní desky. Ta je zčásti potažena alcantarou a dostala také dřevěný dekor, který vypadá opravdu krásně. Bohužel, na dotek nepřipomíná dřevo ani zdaleka. Zbytkem se nemá smysl znova zabývat, materiály jsou hodnotné a dílenské zpracování bytelné – na rozbité silnici, dlažebních kostkách, či dokonce na šotolině tu nepotkáte vrzání či skřípání.

I přes široce nastavitelné sedačky však stále platí, že kvůli tvarování palubní desky si tu nedokážu najít správnou pozici za volantem tak snadno, jako v předchozí generaci octavie. A samozřejmě jsou všechna čtyři místa i kufr hezky prostorná.

Foto: Škoda

V předních sedačkách se sedí příjemně i díky širokým možnostem nastavení sedáku.

Z výbavy stojí za zmínku jedna zajímavost – centrální airbag, který Octavia RS a Scout dostaly jako první u koncernu Volkswagen do standardní nabídky. Při bočním nárazu se rozvine mezi sedačkami řidiče a spolujezdce a zabraňuje, aby se srazili hlavami. Jinak tu je standardní armáda jízdních asistentů a hlídačů, která je početná podle toho, jak hluboko sáhnete do kapsy.

V Česku jedině se čtyřkolkou…

Octavia Scout bude na českém trhu dostupná výhradně s pohonem všech kol a automatickým řazením, tedy dvouspojkovou převodovkou DSG. Verze s předním pohonem a s manuální převodovkou budou k mání na trzích zejména v jižní Evropě. Ty dostanou i mild hybridní pohonné ústrojí; plug-in hybrid s označením iV podle automobilky nemáme u scoutu čekat nikde.

Foto: Marek Bednář, Novinky

200k turbodiesel je vrcholem nabídky.

Malým voličem na středovém tunelu tedy řadím D, pouštím brzdu a auto se s jemným zvýšením otáček dvousetkoňového turbodieselu dává do pohybu. Oproti standardní „ovci“ je podvozek zvýšený o 15 mm na celkových 161, ovšem oproti RS je to už 30 mm a za volantem je to znát.

Jízdní projev je k nerozeznání blízko běžné octavii, snad jen s nepatrně většími náklony v zatáčkách. Našel jsem ale bod, v němž nastavitelné odpružení funguje výborně pro většinu jízdních situací – v režimu Individual jsem posuvník umístil někam na půl cesty mezi střed, tedy pomyslný „Normal“, a bod označující nastavení „Comfort“.

Foto: Škoda

Režim „Offroad” mění chování vozu pro jistější jízdu po nezpevněném povrchu.

Světlá výška 161 mm je ve světě offroadů sice k smíchu, ale Octavia Scout také nechce konkurovat skutečným offroadům – jejím cílem je bez problémů zvládat polní cesty. A to se jí daří velmi dobře, dokud nevezmete v rychlosti větší než krokem schod, na němž kolo spadne rychle dolů. V takové chvíli se ozve pořádná rána.

… která se povedla

Pro jízdu mimo asfalt má speciální režim chování také pohon všech kol. Když ho vyvoláte pod názvem „Offroad“, systém posílá na zadní kola více točivého momentu. Znát to je zejména při rozjezdu, ale nijak významně, neboť čtyřkolka se takto rozjíždí i na asfaltu.

Pod plným plynem scout ochotně do šotoliny hrábne „všema čtyřma“ najednou. Bohužel jsem ale neměl příležitost ani čas si ji vytvořit, abych auto dostal do trochu složitější situace – např. abych odlehčil protilehlá kola. Právě v takové chvíli se totiž láme chleba.

Foto: Škoda

Zelenou barvou je vyobrazený systém pohonu všech kol Škody Octavia Scout. Mokrá vícelamelová spojka, která zajišťuje připojení zadní nápravy a množství přenášeného točivého momentu, je umístěna u zadního diferenciálu.

Nakousnutý dvousetkoňový turbodiesel pod kapotou je stejný motor, jako u RS TDI. Nemůžu hodnotit spotřebu, neboť jsem se scoutem jel jen velmi krátce. Poznal jsem však zátah tohoto motoru, a ten je mocný a velmi příjemný. V nízkých a středních otáčkách je točivého momentu spousta, takže předjíždění je otázkou chvilky a s tažením až dvoutunového přívěsu do kopce také nebude problém.

Není jen pozérem

Stejně jako se verze RS může hrdě honosit titulem vlajkové lodě nabídky Škody Octavia pro sportovněji založené řidiče, je scout vynikající volbou pro ty, kteří potřebují či jen chtějí cestovat i mimo bezpečí asfaltových silnic.

První jízda se Škodou Octavia RS TSI: Potěšení z poctivé techniky

Testy

Zvládá je totiž naprosto s přehledem, a to aniž by tato vlastnost byla vykoupena nějakým významným kompromisem ve schopnostech jezdit pohodlně na asfaltu.

Škoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG
Motor:1968 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:147 kW (200 k) při 3600-4100 ot./min
Max. točivý moment:400 Nm při 1750–3500 ot./min
Převodovka:sedmistupňová dvouspojková
0–100 km/h:6,8 s
Nejvyšší rychlost:230 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:5,7-5,9 l/100 km
Pohotovostní/nejvyšší hmotnost:1602-1766/2195 kg
Délka x šířka x výška:4703 × 1829 × 1487 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:640/1700 l
Poháněná náprava:4x4, elektronicky řízená vícelamelová mezinápravová spojka
Základní cena modelu:533 900 Kč (Octavia Combi 1,0 TSI 110 k Active)
Základní cena verze:926 900 Kč

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám