Hlavní obsah

Kia EV6 GT v testu: Elektromobil, který umí zanechat silný dojem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Crossover s výrazným designem nabízí ve své vrcholné verzi GT působivou dynamiku, kterou může konkurovat mnoha sportovním vozům. Kromě toho ale nabízí i komfort, praktičnost a slušný dojezd. Slabiny se zde hledají opravdu obtížně.

Foto: Petr Horník

Kia EV6 GT

Článek

Elektrický crossover Kia EV6, představený v březnu roku 2021, se stal prvním zástupcem čistě elektrické modelové řady s označením EV. V následujícím roce model ovládl anketu Evropské auto roku 2022 (COTY) a teprve poté automobilka vytasila největší eso v rukávu – jeho ostrou verzi s označením GT.

Nejvýkonnější silniční vůz v nabídce jihokorejské automobilky (bez ohledu na typ motoru) se stal duchovním nástupcem populárního „gétéčka“ Kia Stinger, které plnilo roli vlajkového modelu značky v předchozích letech. A změna to byla poměrně výrazná.

Kia popisuje model EV6 jako crossover, zejména ve verzi GT, která má svůj vlastní ceník, ale působí spíš jako opravdu velký hatchback – na délku měří bezmála 4,7 metru. Oproti klasickému modelu EV6, pokud nebudeme počítat stylovou výbavu GT Line, je model EV6 GT o 15 mm delší, 10 mm širší a 5 mm nižší. Také světlá výška je snížena o 5 mm.

Evropským Autem roku 2022 je Kia EV6

AutoMoto

Podobně jako verze GT Line má i plnotučná Kia EV6 sportovně tvarované nárazníky nebo lemy blatníků v barvě karoserie – v našem případě ji zdobil odstín Modrá Blue za standardní příplatek 20 000 Kč.

Podběhy modelu GT vyplňují 21palcová litá kola, za kterými jsou silnější ventilované kotoučové brzdy s neonově zelenými třmeny. Ty přitom celkem hezky ladí s výrazným nápisem GT na boku, který zdobil novinářský vůz společně se základními technickými parametry na předních dveřích.

Vůz zaujme svalnatými boky a výrazným světelným podpisem na přídi i zádi. Zejména vzadu zaujme červená linka propojující brzdová světla, na kterou elegantně navazuje chromovaná lišta. Za zmínku pak stojí také pětice pruhů ve spodním nárazníku, do kterých jsou integrovaná mlhová světla i mlhovky, nebo světla integrovaná do spodní strany střešního spoileru, osvětlující nástupní prostor zadních dveří a boky vozu.

Zmínku zaslouží také kliky, které se vysouvají ze dveří. Dnes se jedná o stále častější řešení, které ale nemusí každému vyhovovat. Osobně mě pak velmi nemile překvapilo, když k otevření dveří stačil kartáč myčky, který o odjištěnou kliku zřejmě zavadil a dveře tak lehce odskočily. Naštěstí se neotevřely úplně a nedošlo k žádnému poškození.

Stejně tak senzor bezkontaktního otevírání kufru, který by vám měl pomoci například při návratu z nákupu s plnýma rukama, zareagoval při mytí wapkou a začal zadní dveře pomalu otvírat už při předmytí na ruční myčce. V obou případech šlo o nečekané překvapení a zřejmě malou daň za optimalizaci aerodynamiky a snahu automobilky ušetřit nám starosti.

Moderna a prostornost

Po prvním pohledu do kabiny zaujme kombinace moderního vybavení, sportovnosti a prostornosti. Druhý pohled pak poodhaluje i citlivě kombinované a zpracované materiály, které vypadají hodnotně, moderně a působí příjemně i na dotyk.

Osobně se mi sice příliš nelíbí pouze dvouramenný volant, který jsem si v minulosti spojoval především s chudšími výbavami, ale dnes se opět jedná o stále častější řešení. Naopak pochválit mohu velikost volantu i sílu jeho věnce, logické rozmístění ovládacích tlačítek nebo panel s 12,3palcovými obrazovkami digitálního přístrojového štítu a infotainmentu.

Přístrojový štít bohužel nenabízí mnoho možností zobrazení, mění se především v závislosti na jízdním režimu. Skvělou funkcí je ale zobrazení pohledu z kamery pod zrcátkem při aktivaci směrovek, čímž dochází k eliminaci mrtvého úhlu. Infotainment opět nabízí dobře známé prostředí a svižný chod. Skvělým detailem je lišta kombinující ovládání ventilace a multimédií, která je velmi příjemným řešením aktuální posedlosti dotykovými ovládacími panely.

Pochvalu si zaslouží také přední sedačky, nabízející solidní boční vedení i dostatek prostoru pro rozměrnější postavy. Trochu absurdní je ale pouze manuální nastavení obou sedaček, což působí u vlajkového modelu poněkud nepatřičně. Zadní sedadla pak překvapí svou prostorností i opravdu královským prostorem – a to před koleny i nad hlavou. Potěší i nastavitelný sklon opěráku, výdechy ventilace v B-sloupcích nebo elektrická zásuvka ve středové konzoli.

Zavazadelník modelu EV6 nabízí standardní objem 572 litrů, respektive 540 litrů u verze s pohonem všech kol. U modelu GT ale objem klesá až na 480 litrů, po sklopení zadních opěradel pak vzroste na 1260 litrů. Kufr ale potěší celkem jednoduchými a snadno využitelnými tvary, zatímco zadní opěradla se sklápí téměř do roviny.

Nechybí zde ani dvojité dno, kam automobilka uložila nabíjecí kabely, sadu na opravu defektu (rezerva se bohužel nenabízí) a vejde se sem i roletka zavazadelníku. Vozit zde ale můžete i adaptér pro funkci V2L (Vehicle to Load), díky němuž lze z trakčního akumulátoru napájet různé spotřebiče. Prostor na kabely ovšem najdete i v kompaktním kufru pod přední kapotou.

Nebudete se chtít omezovat

Když se řekne GT, většina z nás si představí pořádně výkonný vůz, se kterým je radost zdolávat porce kilometrů ve svižném tempu. A s tím nemá Kia EV6 GT absolutně žádný problém. Dvojice synchronních elektromotorů pohánějících obě nápravy nabízí špičkový výkon 430 kW (585 koní) a 740 Nm točivého momentu. Sprint z 0 na 100 km/h je tak otázkou 3,5 sekundy a maximální rychlost dosahuje až 260 km/h. To jsou na 2,1tuny vážící elektromobil opravu parádní čísla.

Při aktivaci režimu GT a startu z místa vás auto skutečně zatlačí do sedaček a po chvilkovém boji s trakcí na věčně mokrých silnicích vystřelí kupředu s elánem pravověrného sporťáku. Ostatně parametry EV6 GT už by se mohly měřit s kdejakým supersportem minulých desetiletí. Působivé je však i pružné zrychlení, díky kterému si budete užívat každé předjetí i nájezd na dálnici.

Nicméně se sluší dodat, že špičkový výkon není dlouhodobou záležitostí. Ono extrémní zrychlení za 3,5 sekundy EV6 GT předvede pouze s baterií nabitou na více než 70 procent. Po dobu 30 minut pak elektromobil nabídne nejvyšší výkon maximálně 143 kW (194 koní). Jenže tak to chodí u všech elektromobilů.

Stejně tak platí, že vysoké tempo rovná se vysoká spotřeba. Pokud si budete užívat plný potenciál obou elektromotorů, není problém pohybovat se v rozmezí 30 až 40 kWh/100 km. Stačí se ale trochu zklidnit a rázem se dá spotřeba srazit na 22 až 24 kWh/100 km. A to dokonce i v chladnějších měsících, kdy si na cestu zatopíte.

Foto: Petr Horník

Kia EV6 GT

Při snaze o vyloženě ekonomickou jízdu pak není problém pohybovat se kolem 20 kWh/100 km. A to už je na takhle velký a výkonný elektromobil docela působivý výsledek. Osobně se mi však těchto hodnot dařilo dosáhnout jen při spoustě snahy ve městě. Kombinovaná spotřeba na konci testu se pak pohybovala kolem 24 kWh/100 km.

Baterie s kapacitou 77,4 kWh sice slibuje kombinovaný dojezd až 424 km, nicméně v podzimních a zimních měsících budete rádi spíše za 320 až 350 kilometrů. Tedy minimálně pokud si, stejně jako já, nedokážete odepřít působivou dynamiku, která je jednou z předností EV6 GT, a nebudete v kabině ochotně mrznout.

Na dlouhých cestách pak posádka ocení především schopnost elektromobilu dobít baterii z 10 na 80 procent již za pouhých 18 minut. To však platí po připojení k nabíječce s výkonem 350 kW, kterých je v Česku jako šafránu. Při nabíjení z nabíječek s maximálním výkonem 50 kW, kterých je v Česku většina, trvá dobití z 10 na 80 procent 73 minut.

Palubní nabíječka pracuje s výkonem 11 kW a nabití z 10 na 100 procent slibuje za 7 hodin a 20 minut. Osobně jsem k nabíjení využíval právě wallbox, u kterého nabití baterie z 36 na 100 % trvalo zhruba pět hodin. Nicméně jak je z parametrů patrné, při naplánování trasy podél rychlých nabíječek se nemusíte bát ani skutečně dálkových cest.

K dispozici je však i rekuperační brzdění, které lze díky pádlům pod volantem nastavit v několika intenzitách, včetně automatického režimu. EV6 přitom dokáže rekuperovat výkonem až 150 kW. Při sešlápnutí brzdového pedálu se pak třmeny zakusují do kotoučů o průměru 380 mm vpředu a 360 mm vzadu, díky čemuž se můžete spolehnout na bezpečné zastavení snad za všech okolností.

Pevný, ale pohodlný

Kia EV6 GT ale není jen o výkonu, automobilka si pohrála také s podvozkem. Přední nápravu typu McPherson nahradila náprava s dvojicí ramen, upravovala se geometrie, kinematika i tuhost stabilizátorů a měnily se i pružiny, které jsou nyní vpředu měkčí a vzadu tužší. Nový je také systém řízení s proměnným převodem, zatímco zadní náprava zůstala původní.

Výsledkem je pak velmi příjemný kompromis mezi stabilitou, agilitou a jízdním komfortem. I na velkých, 21“ litých kolech, obutých do zimních pneumatik Michelin Pilot Alpin SUV s rozměrem 255/40 R21 (a tedy poměrně nízkou bočnicí), zvládá EV6 příjemně utlumit většinu nerovností. V zatáčkách pak auto hezky sedí a jeho karoserie netrpí náklony.

Kia EV6 má kuriozní rekord. Cestou napříč USA se nabíjela nejkratší dobu

AutoMoto

Kdo se ale bude chtít pobavit, má k dispozici režim Drift, ve kterém vám EV6 GT dovolí „urvat“ zadní nápravu a trochu si zařádit. Ideálně tedy v bezpečném ústraní, protože věci se v tomhle „gétéčku“ dějí opravdu velice rychle.

Naopak v normálním jízdním režimu umí být EV6 naprosto nezáludným a hodným vozem. Primárně jsou sice poháněna zadní kola, k vyšší stabilitě si však pomáhá připojením přední nápravy nejen při svižných rozjezdech, ale také při pružném zrychlení z vyšších rychlostí. Vše přitom probíhá hladce a prakticky neznatelně, tedy alespoň pokud nesledujete tu správnou obrazovku na přístrojovém štítu.

Seriózní i hravé GT

Kia EV6 GT je vozem mnoha tváří. Pohodový Grand Tourer, praktický crossover, ostrý hatchback – vyberte si. Zvládá být skvělým společníkem na dlouhých cestách, ohromí vás zrychlením, dokáže pobavit v zatáčkách a nabízí dostatek prostoru a komfortu pro čtyři dospělé cestující i jejich zavazadla.

Slabiny modelu EV6 GT se hledají opravdu komplikovaně, což platí i při pohled do ceníku. Základní model sice startuje od částky 1 780 980 Kč, jenže za tuhle částku dostanete plnou palbu, působivý výkon a rychlé nabíjení. U testovaného vozu se pak připlácelo jen 20 000 Kč za metalický lak. Ačkoliv je tedy výsledná cena 1 800 980 Kč poměrně vysoká, mezi konkurencí se vlastně vůbec neztratí.

Kia EV6 GT
Motor: Dva synchronní elektromotory s permanentními magnety
Nejvyšší výkon/točivý moment:430 kW (585 k)/740 Nm
0-100 km/h:3,5 s
Nejvyšší rychlost:260 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:20,6 kWh/100 km
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP:424 km
Doba nabíjení:7 h 20 min (10–100 %, 11 kW AC)
73 min (10–80 %, 50 kW DC)
18 min (10–80 %, 350 kW DC)
Baterie:Li-Ion, 77,4 kWh
Délka × šířka × výška:4694 × 1890 × 1545 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:480/1260 l
Poháněná náprava:přední i zadní
Základní cena modelu:1 325 980 Kč (EV6 Earth, 125 kW, 58 kWh, 4x2)
Základní cena testované verze:1 780 980 Kč (EV6 GT)
Cena testovaného vozu:1 800 980 Kč

Test plug-in hybridní Kie Niro: Příměstský parťák s minimem chyb

Testy

Kia Sportage v testu: hodně auta za slušnou cenu

Testy

Reklama

Související témata:
KIA EV6

Výběr článků

Načítám