Hlavní obsah

Dravá Honda Civic bere dech

Novinky, Andrej Poliak

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Test osmé generace Hondy Civic nelze začít jinak, než parafrází zlidovělého příkazu kapitána vesmírné lodi Enterprise Jamese T. Kirka ze seriálu Star Trek. Beam me up, Scotty (Transportujte mě) používal kapitán jako příkaz pro svého technika Scottyho, aby zahájil přenos teleportem. V USA se natolik vžil, že se tento výrok používá jako synonymum pro rychlý přesun z místa na místo. A to pro nový Civic platí více než dvojnásob.

Článek

Civic je pro Hondu velmi důležitým článkem v modelové nabídce. Na celkových prodejích se totiž podílí jednou třetinou a je tedy jasné, že si jej automobilka musí hýčkat a vložit do jeho vývoje maximální úsilí. O tom, že se jim to v případě osmé generace podařilo více než dost, svědčí i anketa na našem serveru, které se zúčastnilo přes tisíc hlasujících. Na otázku, která generace Hondy Civic se vám nejvíce líbí odpovědělo téměř 58 procent čtenářů jasně - osmá. Jako druhá se umístila s téměř 16 procenty generace šestá a na třetím místě označili čtenáři za nejhezčí první a sedmou generaci.

Osmá generace úspěšného automobilu Honda Civic na sebe upozorňuje nadčasovým designem. Po krátkém svezení je však zřejmé, že v pozadí nezůstávají ani jízdní vlastnosti či provedení interiéru. Při prvním pohledu máte pocit, že jste se ocitli v nějakém sci-fi seriálu. Designéři Hondy se s legendou jménem Civic vyrovnali velmi dobře a vytvořili vůz, který jde zcela v duchu tradic tohoto modelu.

Maska jako světelný pás

Civic při jízdě připomíná letící klín. Záměr automobilky vytvořit více sportovnější vůz vyšel na jedničku. Dobrému ovládání vozu tak nyní pomáhají kratší karosérie (o 35 mm), nižší výška (o 35mm) a větší šířka (o 65 mm). Přední části dominuje "světelný pás", neboli maska tvořící souvislý "prosklený" pás rozdělující vůz opticky na dvě části.

Kryt z odolného akrylátu dostalo totiž vedle úzkých pruhů světel i centrální logo automobilky. Odtud kapota přechází takřka souvisle v čelní sklo. V opačném směru je pak nasávání pro chladič a místo pro trojúhelníková mlhová světla. "Světelný pás" charakterizuje i zadní část vozu. Té navíc dominuje rozdělené zadní sklo a dvě trojúhelníkové "pseudokoncovky" výfuku. Klasické jsou zde totiž pouze vyvedeny.

Osmnáctka se šestkou

Pod kapotou testovaného vozu ve verzi Comfort byl benzínový čtyřválec o objemu 1799 ccm. Pohonná jednotka disponuje výkonem 103 kW při 6300 otáčkách za minutu a maximálním točivým momentem 174 Nm při 4300 otáčkách za minutu. Motor má uchu lahodící zvuk v celém spektru otáček. Díky preciznímu odhlučnění interiéru však do kabiny proniká spíše sporadicky. Je zřejmé, že i přes jasné sportovnější zaměření vozu, mysleli u Hondy i na konzervativnější řidiče, kteří sice mají rádí ostrou jízdu, nicméně nechtějí slevit nic z komfortu a pohodlí. Toho však nový Civic nabízí více než dost.

Rád se nechá vytočit, aby ukázal, k čemu byl v Hondě vyladěn. Startuje pomocí tlačítka umístěného vlevo na palubní desce. Zasunutím klíčku se aktivuje elektrický okruh vozu a stisk tlačítka pak zažehne motor.

Lepší práci s pohonnou jednotkou s variabilním časováním a zdvihem ventilů i-VTEC pomáhají kontrolky na palubní desce - vlevo od digitálního rychloměru pro přeřazení rychlostního stupně a napravo upozorňující na ekonomiku provozu osmnáctistovky.

Podle automobilky je kombinovaná spotřeba 6,4 l na sto kilometrů, ve městě překračuje osmilitrovou hranici a mimo město se Civic spokojí s 5,4 litru. V praxi lze těchto hodnot s přehledem dosáhnout, nicméně sportovní potenciál vozu řidiče dokáže velmi rychle strhnout ke svižné jízdě, kdy se na nějaký ten litr pohonných hmot moc nehledí.

Osmnáctistovka je doplněna šestistupňovou převodovkou, což v segmentu Civicu není obvyklé. K dostání na českém trhu by od prosince měla být i ve spojení s šestistupňovým automatem. Převodovka pracuje přesně s krátkými drahami. Menší problémy se vyskytnou při řazení trojky, ale po chvilce i tento nešvar mizí a řazení je příjemné.

Do zatáček po hlavě

Výkon motoru přenášený na přední kola šestistupňovou převodovkou žene Civica vpřed s nebývalou lehkostí. Na silnici budí Civic díky svému designu velkou pozornost. Několikrát jsem musel kolemjdoucím popisovat vůz a odpovídat na jejich všetečné otázky. Jedna však zůstala bez odpovědi - cena. Tu dovozce Honda ČR určí až na konci letošního roku, kdy bude zahájen prodej.

Civic se do zatáček žene doslova po hlavě. Řidič však i v rychlostech přes 80 km/hod má volant pevně v rukách a nemusí s ním svádět urputný souboj. Automobil drží stopu a při náznaku nedotáčivosti zasahuje standardní stabilizační systém VSA. Zcela precizně projedete zatáčku kolem šedesátikilometrové rychlosti. Svou zásluhu na tom mají i příplatková sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin. Boční profil karosérie činí Civica takřka imunním vůči bočním poryvům větru, což je příjemné například při předjíždění kamiónů na dálnici.

Náklon vozu při prudkém manévru je patrný při pohledu zvenčí. Posádka vozu jej sice registruje, nicméně nepůsobí příliš rušivě či dokonce nepříjemně. Odpružení vozu je tvrdší, avšak při jízdě po pražských kostkách dostatečně komfortní.

Vítejte na palubě

Interiér Civicu je útulný a pro ovládání vozu velmi příjemný. Honda zvolila uspořádání Dual link, kdy je přístrojová deska opticky rozdělena na horní a spodní část. Ve spodní části je na středovém panelu ovládání audio soustavy a před řidičem pak ovládání klimatizace. Centrální pracoviště řidiče je řešeno sportovním stylem a tak zde najdeme ukazatele teploty chladící kapaliny a stav palivové nádrže a velký otáčkoměr. Rychloměr je v horní části palubní desky vyveden digitálními číslicemi. Po jeho pravé straně jsou již zmíněné LED diody ukazující ekonomiku zatížení motoru a vlevo pro včasné přeřazení rychlostního stupně.

Sportovní tříramenný volant má ideální průměr a dobře padne do ruky. Praktické je ovládání palubního počítače a audiosoustavy na volantu. Vystačíte si s palcem. Vlevo na palubní desce je pak červené tlačítko Start engine.

Pohodlná přední sedadla s dobrým bočním vedením poskytují řidiči dostatek komfortu a ve spojení s aktivními opěrkami hlavy i dostatek bezpečí. Vzadu je papírově místo pro tři cestující, nicméně komfortně se zde svezou pasažéři dva. Zvlášť pokud jsou většího vzrůstu. Civic nabízí řadu odkládacích prostor, včetně u Hondy tradiční středové loketní opěrky.

Výhled z vozu je optimální. Horší známku si Civic zaslouží jen při pohledu vzad, kde příčné rozdělení okna výhled tímto směrem ztěžuje - viz obrázek ve fotogalerii.

Čekají pět hvězdiček

Bezpečnostní výbava předurčuje Civic pro maximální bodový zisk v nárazových testech konsorcia Euro NCAP. V základu verze Comfort jsou elektronické systémy ABS s posilovačem brzdného účinku EBD a stabilizační VSA. Airbagy u řidiče, spolujezdce, boční a hlavové po celé délce vozu jsou rovněž standardní pro všechny verze. Aktivní opěrky hlavy jsou na všech pěti sedadlech, stejně jako systém upozorňující na nezapnuté bezpečnostní pásy vpředu i vzadu.

Zazvonil zvonec ...

Ne. Této pohádky ještě konec rozhodně není. S pětidvéřovým hatchbackem totiž nová generace Civicu teprve začíná. Krátce po ní vyjede sedan a následně i třídvéřové kupé.

Technická data Honda Civic 1,8 Comfort
Motor
Zdvihový objem (ccm)1799
RozvodSOHC, i-VTEC
Max. výkon (kW/ot.min.)103/6300
Max. toč. moment (Nm/ot.min.)174/4300
Převodovka
šestistupňová manuální
Jízdní výkony
Max. rychlost (km/hod)205
Zrychlení z 0 na 100 km/hod (s)8,9
Spotřeba (l na 100 km)
Město8,2
Mimo město5,4
Kombinovaná6,4
Rozměry a objemy
Délka (mm)4245
Šířka (mm)2046
Výška (mm)1460
Rozvor (mm)2620
Objem palivové nádrže (l)50
Objem zavazadelníku min/max (l)415/1282
Cena testovaného vozunestanovana

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám