Hlavní obsah

Auto, které změnilo Volkswagen. Model K70 slaví padesát let

Novinky, Daniel Havlina

Vše dopředu! Takové heslo razil v roce 1970 Volkswagen se svým revolučním sedanem K70, který navždy změnil pohled na tuhle, dnes už legendární automobilku. Do té doby se VW soustředilo zejména na koncepci se zadním pohonem.

Foto: Volkswagen

Volkswagen K70

Článek

„VW K70 si zamilujete. Protože VW s ním začíná zcela novou kapitolu.“ Tak zněl vskutku výstižný reklamní slogan, se kterým v roce 1970 vlétnul Volkswagen na německý trh s automobily. A vůz skutečně pro automobilku odstartoval novou éru.

Příběh tohoto revolučního modelu ovšem začal už daleko dříve a vlastně i pod jinou značkou. S jeho vývojem totiž začala konkurenční automobilka NSU, a to konkrétně šéf vývoje Ewald Praxl. Snil o automobilu s pístovým čtyřválcem vpředu a silným výkonem. Bohužel pro něj, NSU v roce 1969 převzal pod svá křídla VW.

Žádná miniatura, otec se synem postavili klasický Volkswagen Brouk v obří velikosti

Tuning

Vůz se měl původně přestavit už na autosalonu v Ženevě v roce 1969, tehdy ještě jako NSU, ale nový majitel značky, který v té době vlastnil už i Audi, jasně řekl ne. Nové Audi 100, hvězda výstavy, by totiž podle něj měla v autě silnou konkurenci, a proto byl vůz pod značkou Volkswagen představen až 20. října 1970 na konferenci v Salzgitteru.

Do té doby Volkswagen sázel především na koncepci Brouka, tedy s motorem vzadu. Model K70 ovšem přišel s kapalinou chlazeným motorem vpředu a pohonem předních kol, což dalo vzniknout trendu, který postupně využily dnes legendární modely Passat či Golf. „Ká sedmdesátka“ pak disponovala i podvozkem s nezávislým zavěšením všech kol, předu byly vzpěry McPherson. Vůz měl také netradičně velkorysý rozvor.

Design automobilu s hranatou karosérií a stupňovitě svažovanou zádí byl také neobvyklý a svým způsobem i jedinečný. Auto dodnes působí poměrně moderním dojmem, i když je přes půl století staré.

Laurin a Klement slaví 125 let. Předchůdce dnešní Škody začal s bicykly

AutoMoto

Pod kapotou legendárního modelu se nacházel čtyřválec s netradičním objemem 1605 kubických centimetrů. V základní variantě měl model 75 koňských sil, se dvěma karburátory měl pak v silnější verzi i 90 koní. Obě verze byly napojeny na čtyřstupňovou manuální převodovku.

Auto prošlo v roce 1972 modernizací, a dokonce se do něj dostal i nejsilnější motor s objemem 1807 kubických centimetrů, který dával výkon rovných sto koní. V roce 1975 se následně model dostal na pokraj svého konce a přestal se vyrábět. Za pět let vzniklo úctyhodných 211 127 kusů. Ve Volkswagenu vůz považují za základ pro modely jako Passat či Golf.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám