Hlavní obsah

Aut se vyrábí čím dál víc, ziskovost však klesá

Globální automobilový průmysl prodal v první polovině roku 2025 o 3 procenta více vozů, čisté zisky se však propadly o 69 % na 26,6 miliardy dolarů (cca 550,1 miliardy korun). Průměrná čistá marže klesla z 6,1 % na 2 %.

Foto: Leapmotor

Leapmotor (na snímku model C10) se stal jednou ze značek s nejvíce rostoucími tržbami.

Článek

Automobilový průmysl zaznamenal v první polovině roku 2025 protichůdný vývoj s růstem prodejů, ale dramatickým poklesem ziskovosti. Celkem 34 automobilek, které analyzovala společnost Jato Dynamics, prodalo 37,6 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 3 %. Růst tažený Toyotou, BYD a Geely však nevykompenzoval propady u Stellantis a Tesly.

Celkové tržby klesly na 1,4 bilionu dolarů (cca 28,9 bilionu korun), což je pokles o 2 %, přičemž průměrná cena vozu se snížila z 38 084 dolarů (cca 788 tisíc korun) na 36 074 dolarů (cca 746 tisíc korun).

Cenová válka v Číně výrazně ovlivnila tržby – například BYD zvýšil objem prodeje o 33 %, tržby ale vzrostly pouze o 14 %. Geely prodalo o 47 % více vozů při stagnujících tržbách. BYD se přesto stal šestým největším globálním výrobcem podle objemu prodeje.

Ziskovost celého sektoru prudce poklesla vlivem kombinace faktorů včetně cenové války v Číně, stagnující globální poptávky, rostoucích nákladů v Evropě, obchodních disrupcí a nejistoty ohledně cel uvalených americkým prezidentem Donaldem Trumpem.

Značky s největším nárůstem tržeb za 1. pol. 2025
Tržby v milionech dolarůTržby přepočtené na miliony korunRozdíl oproti 1. pol. 2024Počet prodaných autRozdíl oproti 1. pol. 2024
Leapmotor3,3869,91154 %222000156 %
Xpeng4,7698,45115 %197000279 %
Polestar1,4229,3743 %3030051 %
Lucid0,4910,1321 %640047 %
BYD51,581066,8314 %214600033 %
Sledovaných 34 firem celkem1,3628,13-2 %376050003 %
zdroj: Jato Dynamics

Provozní zisky klesly o 23 % na 122,2 miliardy dolarů (cca 2,5 bilionu korun), přičemž nejhorší výsledky zaznamenaly firmy Stellantis, Nissan, Mercedes-Benz, Ford, Tesla, Volkswagen, BMW, Honda a Kia.

Čisté zisky spadly nejdramatičtěji – o 69 % na 26,6 miliardy dolarů (cca 550,1 miliardy korun). Průměrná čistá marže se za jediný rok zřítila z 6,1 % na pouhá 2,0 %, což odráží hlubokou krizi postihující západní i čínské výrobce. Pouze tři společnosti dokázaly zvýšit čisté zisky: Suzuki o 9 %, Ferrari o 9 % a BYD o 2 %.

Výhled sektoru zůstává vysoce nejistý bez flexibilnější regulace v Evropě, jasnějších obchodních politik v USA a ukončení cenové války v Číně. Současná situace ukazuje strukturální problémy automobilového průmyslu čelícího transformaci směrem k elektromobilitě při současném tlaku na snižování cen a rostoucích provozních nákladech.

Nejziskovější automobilky
Zisk na jeden prodaný vůz v dolarechZisk na jeden prodaný vůz přepočtený na koruny
Ferrari138 7642 870 056
Jaguar Land Rover6022124 553
Porsche5762119 175
Mercedes-Benz293360 663
Skupina BMW238449 308
Sledovaných 34 firem celkem70614 602
zdroj: Jato Dynamics

Výběr článků

Načítám