Článek
Automobilový průmysl zaznamenal v první polovině roku 2025 protichůdný vývoj s růstem prodejů, ale dramatickým poklesem ziskovosti. Celkem 34 automobilek, které analyzovala společnost Jato Dynamics, prodalo 37,6 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 3 %. Růst tažený Toyotou, BYD a Geely však nevykompenzoval propady u Stellantis a Tesly.
Celkové tržby klesly na 1,4 bilionu dolarů (cca 28,9 bilionu korun), což je pokles o 2 %, přičemž průměrná cena vozu se snížila z 38 084 dolarů (cca 788 tisíc korun) na 36 074 dolarů (cca 746 tisíc korun).
Cenová válka v Číně výrazně ovlivnila tržby – například BYD zvýšil objem prodeje o 33 %, tržby ale vzrostly pouze o 14 %. Geely prodalo o 47 % více vozů při stagnujících tržbách. BYD se přesto stal šestým největším globálním výrobcem podle objemu prodeje.
Ziskovost celého sektoru prudce poklesla vlivem kombinace faktorů včetně cenové války v Číně, stagnující globální poptávky, rostoucích nákladů v Evropě, obchodních disrupcí a nejistoty ohledně cel uvalených americkým prezidentem Donaldem Trumpem.
Značky s největším nárůstem tržeb za 1. pol. 2025 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Tržby v milionech dolarů | Tržby přepočtené na miliony korun | Rozdíl oproti 1. pol. 2024 | Počet prodaných aut | Rozdíl oproti 1. pol. 2024 | |
Leapmotor | 3,38 | 69,91 | 154 % | 222000 | 156 % |
Xpeng | 4,76 | 98,45 | 115 % | 197000 | 279 % |
Polestar | 1,42 | 29,37 | 43 % | 30300 | 51 % |
Lucid | 0,49 | 10,13 | 21 % | 6400 | 47 % |
BYD | 51,58 | 1066,83 | 14 % | 2146000 | 33 % |
Sledovaných 34 firem celkem | 1,36 | 28,13 | -2 % | 37605000 | 3 % |
zdroj: Jato Dynamics |
Provozní zisky klesly o 23 % na 122,2 miliardy dolarů (cca 2,5 bilionu korun), přičemž nejhorší výsledky zaznamenaly firmy Stellantis, Nissan, Mercedes-Benz, Ford, Tesla, Volkswagen, BMW, Honda a Kia.
Čisté zisky spadly nejdramatičtěji – o 69 % na 26,6 miliardy dolarů (cca 550,1 miliardy korun). Průměrná čistá marže se za jediný rok zřítila z 6,1 % na pouhá 2,0 %, což odráží hlubokou krizi postihující západní i čínské výrobce. Pouze tři společnosti dokázaly zvýšit čisté zisky: Suzuki o 9 %, Ferrari o 9 % a BYD o 2 %.
Výhled sektoru zůstává vysoce nejistý bez flexibilnější regulace v Evropě, jasnějších obchodních politik v USA a ukončení cenové války v Číně. Současná situace ukazuje strukturální problémy automobilového průmyslu čelícího transformaci směrem k elektromobilitě při současném tlaku na snižování cen a rostoucích provozních nákladech.
Nejziskovější automobilky | ||
---|---|---|
Zisk na jeden prodaný vůz v dolarech | Zisk na jeden prodaný vůz přepočtený na koruny | |
Ferrari | 138 764 | 2 870 056 |
Jaguar Land Rover | 6022 | 124 553 |
Porsche | 5762 | 119 175 |
Mercedes-Benz | 2933 | 60 663 |
Skupina BMW | 2384 | 49 308 |
Sledovaných 34 firem celkem | 706 | 14 602 |
zdroj: Jato Dynamics |