Hlavní obsah

Audi Activesphere je vizí elektrického crossoveru, který poslouží i jako pick-up

Nový koncept Audi spojuje světy kupé, SUV a pick-upů a využívá virtuální realitu v interiéru. Navazuje na tři koncepty řady Sphere.

Foto: Audi

Audi Activesphere

Článek

Audi je v poslední době v konceptech poměrně aktivní a sděluje svou vizi o designu a technologiích budoucích elektromobilů. Čtvrtým a pravděpodobně nejzvláštnějším příkladem rodiny konceptů Audi Sphere je Activesphere, kombinující siluetu ve stylu kupé s velkou světlou výškou, terénními pneumatikami a schopností proměnit se v pick-up.

Po dvoudveřovém grand toureru Skysphere, vlajkovém sedanu Grandsphere a minivanu Urbansphere dali designéři Audi Activesphere vyvýšený postoj čtyřdveřovému kupé.

Aerodynamická, téměř jednolitá silueta je nekonvenčně spojena se sadou 22palcových kol obutých do pneumatik o rozměru 285/55 R22, zatímco štíhlá a svalnatá karoserie má spoustu ochranných terénních prvků.

Nový koncept Audi se umí sám prodloužit, když potřebujete více místa

AutoMoto

Limuzína blízké budoucnosti. Koncept Audi Grandsphere předpovídá příští A8

AutoMoto

Zadní sklo se vysouvá nad střechu, odhaluje nákladový prostor a mění Activesphere na pick-up. Audi říká, že zadní lůžko pojme dvě elektrokola a další sportovní vybavení, zatímco střecha má integrovaný nosič lyží. Mezi další high-tech prvky patří efektní LED osvětlovací jednotky na obou koncích, fotoaparáty nahrazující zrcátka a šestipaprsková litá kola s otvory, které se otevírají a zavírají.

Díky adaptivnímu vzduchovému odpružení je světlá výška Activesphere variabilní. Standardních 208 mm se může v režimu off-road zvýšit na 248 mm nebo snížit na 168 mm pro jízdu na asfaltu.

Design interiéru je stejně působivý jako exteriér, pokud jde o nové prvky. Velké dveře a chybějící b-sloupky umožňují snadný přístup do čtyřmístné kabiny. Čtyři jednotlivá sedadla vypadají jako lehátka s integrovanými područkami a opěrkami hlavy. Plovoucí palubní deska bez jakýchkoli obrazovek funguje jako velký zvukový panel a ventilace klimatizace.

V režimu autonomní jízdy se celá konstrukce palubní desky otáčí a úplně zmizí spolu s volantem a pedály, čímž se otevírá prostor před řidičem a spolujezdcem a poskytuje skvělý výhled na vozovku před sebou skrz průhlednou mřížku chladiče. Středový tunel mezi cestujícími má průhledný kryt nabízející vyhřívaný nebo chlazený úložný prostor.

Nejzajímavější technická funkce je však uložena na střeše konceptu – čtyři samostatné náhlavní soupravy se smíšenou realitou, které vypadají jako stylové brýle. Ty poskytují všem cestujícím přístup do nového světa možností, pokud jde o interakci člověka se strojem, bez nutnosti obrazovek nebo fyzických ovládacích prvků.

Každý uživatel má přístup k funkcím infotainmentu interakcí s 3D grafikou prostřednictvím dotyku, gest nebo pohybu očí. Zajímavé je, že každá funkce je zobrazena v blízkosti bodů zájmu – ovládání klimatizace se vysune vedle výdechů klimatizace, nabídka hudby se vysune vedle reproduktorů a tak dále.

Všechny vnitřní povrchy se mohou proměnit v neviditelné dotykové obrazovky pro zobrazení preferovaného obsahu. Kromě toho mohou cestující nadále nosit náhlavní soupravy mimo vozidlo a využívat jejich funkce rozšířené reality v reálném světě.

Blíže, než vypadá

Stejně jako u předchozích konceptů je Activesphere založen na chystané architektuře PPE. Má velkorysý půdorys o 4,98 m na délku, 2,07 m na šířku a 1,60 m na výšku, s rozvorem 2,97 m. Audi naznačuje, že tato čísla jsou téměř totožná s připravovaným sériovým modelem A6 e-tron, který bude nabízen v konvenčnějších karoseriích sportback a avant.

Koncept je vybaven dvěma elektromotory produkujícími kombinovaný výkon 325 kW, 442 koní, a točivým momentem 720 Nm. 800voltová baterie má kapacitu 100 kWh a nabízí dojezd přes 600 km. Ještě důležitější je, že podporuje nabíjecí rychlosti až 270 kW, což znamená, že se dokáže nabít z 5 na 80 % za méně než 24 minut z kompatibilní ultrarychlé nabíječky. Pokud jde o podvozek, má pětiprvkové nastavení na obou nápravách kombinované s adaptivními tlumiči a vzduchovým odpružením.

Stejně jako v případě předchozích konceptů řady Sphere se neočekává, že se Audi Activesphere přímo vyvine v sériové vozidlo. Některé z jeho funkcí si však s největší pravděpodobností najdou cestu do budoucích elektromobilů. Audi představí své první modely na bázi PPE v roce 2023 a postupně rozšíří svou řadu, než se do roku 2033 stane výrobcem pouze elektrických aut.

Audi Urbansphere je pojízdným obývákem na elektřinu

AutoMoto

Poslední Audi se spalovacím motorem se má představit už za pět let

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám