Článek
NHTSA zahájil vyšetřování padělaných airbagů z Číny poté, co zdokumentoval osm případů katastrofického selhání s šesti úmrtími a dvěma vážnými zraněními řidičů. Všechny případy zahrnují airbagy čínského výrobce Jilin Province Detiannuo Automobile Safety System Co., známého jako DTN, které byly instalovány jako náhradní díly při opravách aut po nehodách.
Podle oficiální technické analýzy NHTSA mohly být tyto airbagy do USA dovezeny nelegálně. Mnoho opravárenských dílen a montážních středisek importovalo tyto komponenty ze zahraničí, často aniž by věděly, že produkty DTN jsou padělky napodobující originální díly. Jejich cena dosahuje až desetiny nákladů na originální inflátor, což podle webu Carscoops láká opravny k jejich používání.
První případ zaznamenala NHTSA v červnu 2023 na základě dotazníku, který vyplnil majitel vozu ohledně úmrtí řidiče v Chevroletu Malibu z roku 2020. Vyšetřování prokázalo, že padělaný nafukovač od DTN namontovaný během dřívější opravy explodoval a zabil řidiče. V průběhu následujícího roku vyšly najevo čtyři další případy podobného selhání u vozů Chevrolet Malibu. Vyšetřovatelé měli zpočátku potíže identifikovat výrobce vadných komponentů.
V březnu letošního roku došlo k úmrtí řidiče Hyundai Sonata z roku 2017 opět poté, co selhal airbag. Další smrtelný incident následoval v srpnu u sonaty z roku 2019 a začátkem tohoto měsíce zahynul řidič Chevrolet Malibu z roku 2020 za stejných okolností. Fotografie získaných částí potvrdily, že všechny tři nedávné případy i dříve neidentifikované incidenty zahrnovaly nafukovače od DTN.
Společnost DTN vydala minulý měsíc prohlášení popírající obchodní činnost ve Spojených státech s tvrzením, že její produkty jsou zakázány k prodeji na americkém trhu. Formální vyšetřování NHTSA má odhalit rozsah problému a mechanismy, kterými se padělané airbagy dostaly do amerických vozidel navzdory zákazům.


