Článek
Skutečná konkurenční bitva mezi tradičními automobilkami a čínskými výrobci se neodehrává v Evropě nebo Spojených státech, ale na rozvojových trzích Latinské Ameriky, Afriky, Blízkého východu, Střední Asie a jihovýchodní Asie. Zatímco mediální pozornost se zaměřuje na expanzi čínských značek do Evropy, kde dosáhly 5% podílu do srpna 2025, jejich skutečný úspěch je mnohem výraznější v ekonomikách s nižšími příjmy. Informuje o tom web Motor1.
Klíčovým faktorem úspěchu čínských automobilek v těchto regionech je cenová dostupnost. Spotřebitelé v rozvojových ekonomikách jsou citlivější na cenu než zákazníci v bohatších státech, přičemž čínská vozidla nabízejí výrazně nižší ceny než evropští, japonští, korejští a američtí konkurenti. Tato cenová výhoda je obzvláště výrazná v segmentu elektromobilů, kde čínské značky dominují dostupným modelům.
Data ukazují, že hlavními oběťmi vzestupu čínských automobilek jsou etablované značky jako Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi a Suzuki z Japonska, Hyundai a Kia z Jižní Koreje i evropské značky Fiat, Renault či Volkswagen.
V Brazílii, největším automobilovém trhu Latinské Ameriky, vzrostl podíl čínských značek ze 6,8 % v lednu až září 2024 na 9,1 % v roce 2025. Dohromady by jejich prodeje znamenaly čtvrté místo mezi všemi výrobci za Fiatem, Volkswagenem a Chevroletem. V Austrálii, byť ta rozvojovou ekonomikou není, podíl čínských značek vyšplhal téměř na 17 % do září 2025, což představuje nárůst o 5,3 procentního bodu meziročně.
Tradiční automobilky ztrácejí pozice napříč regiony. Na Ukrajině Toyota a Renault ustoupily BYDu, jehož podíl vzrostl ze 3 % na 7,7 %. V Chile získávají pozice GWM a Changan na úkor Chevroletu, v Kolumbii BYD vstoupil do první desítky a vytlačil Ford, v Indonésii dosáhl šestého místa. V Uruguayi vzrostly čínské značky o 12,6 % meziročně, v Izraeli o 11,5 %. Jak ukazuje tabulka, podíl čínských značek na některých trzích je opravdu velký.
| Deset zemí s nejvyšším podílem čínských značek na aut. trhu | |
|---|---|
| Země | Podíl čínských značek na aut. trhu |
| Thajsko | 32,4 % |
| Izrael | 32 % |
| Chile | 30,9 % |
| Ekvádor | 29,9 % |
| Uruguay | 26,4 % |
| Panama | 26 % |
| Austrálie | 16,7 % |
| Spojené arabské emiráty | 16 % |
| Jihoafrická republika | 15 % |
| Ukrajina | 12,7 % |
| Indonésie | 12,2 % |
| zdroj: JATO Dynamics | |
Trend naznačuje strategickou orientaci čínských automobilek na trhy s vyšší cenovou citlivostí, kde mohou maximálně využít svou konkurenční výhodu v podobě nižších cen. Zatímco expanze do Evropy a USA přitahuje pozornost médií, skutečné ekonomické zisky čínští výrobci generují na rozvojových trzích, kde postupně vytlačují tradiční značky z dlouhodobě držených pozic.


