Hlavní obsah

Čínské automobilky bodují v rozvojových zemích. Nízká cena vyhrává

Čínské automobilky získávají pozice především na rozvojových trzích, nikoliv v Evropě či USA. V některých státech drží téměř třetinu trhu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Skutečná konkurenční bitva mezi tradičními automobilkami a čínskými výrobci se neodehrává v Evropě nebo Spojených státech, ale na rozvojových trzích Latinské Ameriky, Afriky, Blízkého východu, Střední Asie a jihovýchodní Asie. Zatímco mediální pozornost se zaměřuje na expanzi čínských značek do Evropy, kde dosáhly 5% podílu do srpna 2025, jejich skutečný úspěch je mnohem výraznější v ekonomikách s nižšími příjmy. Informuje o tom web Motor1.

Klíčovým faktorem úspěchu čínských automobilek v těchto regionech je cenová dostupnost. Spotřebitelé v rozvojových ekonomikách jsou citlivější na cenu než zákazníci v bohatších státech, přičemž čínská vozidla nabízejí výrazně nižší ceny než evropští, japonští, korejští a američtí konkurenti. Tato cenová výhoda je obzvláště výrazná v segmentu elektromobilů, kde čínské značky dominují dostupným modelům.

Data ukazují, že hlavními oběťmi vzestupu čínských automobilek jsou etablované značky jako Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi a Suzuki z Japonska, Hyundai a Kia z Jižní Koreje i evropské značky Fiat, Renault či Volkswagen.

V Brazílii, největším automobilovém trhu Latinské Ameriky, vzrostl podíl čínských značek ze 6,8 % v lednu až září 2024 na 9,1 % v roce 2025. Dohromady by jejich prodeje znamenaly čtvrté místo mezi všemi výrobci za Fiatem, Volkswagenem a Chevroletem. V Austrálii, byť ta rozvojovou ekonomikou není, podíl čínských značek vyšplhal téměř na 17 % do září 2025, což představuje nárůst o 5,3 procentního bodu meziročně.

Tradiční automobilky ztrácejí pozice napříč regiony. Na Ukrajině Toyota a Renault ustoupily BYDu, jehož podíl vzrostl ze 3 % na 7,7 %. V Chile získávají pozice GWM a Changan na úkor Chevroletu, v Kolumbii BYD vstoupil do první desítky a vytlačil Ford, v Indonésii dosáhl šestého místa. V Uruguayi vzrostly čínské značky o 12,6 % meziročně, v Izraeli o 11,5 %. Jak ukazuje tabulka, podíl čínských značek na některých trzích je opravdu velký.

Deset zemí s nejvyšším podílem čínských značek na aut. trhu
ZeměPodíl čínských značek na aut. trhu
Thajsko32,4 %
Izrael32 %
Chile30,9 %
Ekvádor29,9 %
Uruguay26,4 %
Panama26 %
Austrálie16,7 %
Spojené arabské emiráty16 %
Jihoafrická republika15 %
Ukrajina12,7 %
Indonésie12,2 %
zdroj: JATO Dynamics

Trend naznačuje strategickou orientaci čínských automobilek na trhy s vyšší cenovou citlivostí, kde mohou maximálně využít svou konkurenční výhodu v podobě nižších cen. Zatímco expanze do Evropy a USA přitahuje pozornost médií, skutečné ekonomické zisky čínští výrobci generují na rozvojových trzích, kde postupně vytlačují tradiční značky z dlouhodobě držených pozic.

Výběr článků

Načítám