Článek
Crashtesty, tedy simulované nárazy, které odborníkům pomáhají pomocí figurín vyhodnotit bezpečnost nových automobilů, patří dodnes ke klíčovým bodům zkoušek bezpečnosti nových vozů před uvedením na trh i po něm. Kritéria bezpečnostních testů se přitom v závislosti na kontinentu často výrazně odlišují.
Na to nyní poukázala pětadvacetiletá Maria Weston Kuhnová, přeživší vážné dopravní nehody, která nyní společně se svou organizací žádá americký kongres o změny při procesu testování bezpečnosti nových automobilů v USA.
Zatímco v Evropě se touto činností zabývá organizace Euro NCAP, v USA provádí crashtesty organizace National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). K testům přitom používají figurínu, jejíž vznik se datuje až do sedmdesátých let.
Konkrétně jde o figurínu Hybrid III, vyvinutou již v roce 1978 společností Humanetics, která má odrážet postavu průměrného amerického muže ze sedmdesátých let. Postava je proto 1,75 metru vysoká a má hmotnost 77 kilogramů. Jak ovšem upozorňuje server Mid-Michigan s odkazem na AP, jen průměrná hmotnost se od té doby zvýšila o zhruba 11 kilogramů.
Figurína navíc vůbec neodráží odlišnou stavbu ženského těla, přičemž řidičky jsou v případě dopravních nehod více ohroženy rizikem vážných zranění. Společnost Humanetics přitom již dávno vyvinula i nové typy figurín, například Euro NCAP využívá od roku 2020 figurínu Thor 50M, kterou by časem měla doplnit i ženská verze Thor 5F.

Euro NCAP využívá od roku 2020 moderní figurínu Thor 50M (vyvíjenou od roku 2009) a v budoucnu počítá i s nasazením figuríny Thor 5F, která více odpovídá ženskému tělu.
Některé americké automobilky nicméně namítají, že nový typ figuríny navržené s ohledem na specifika ženského těla by mohl přehánět rizika zranění a podceňovat stávající bezpečnostní prvky, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy, které jsou již ve vozidlech povinné.
Organizace NHTSA už naznačila předběžnou podporu zavedení nových figurín, které budou zohledňovat i ženské tělo, nicméně cesta k jejich zavedení do praxe bude pravděpodobně ještě dlouhá, jak naznačuje AP.