Článek
„Jsme otevřeni všem technologiím,“ řekl Handelsblattu na otázku, zda EU plánuje povolit nejen hybridní vozy, ale i klasické spalovací motory, komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas.
Doplnil, že dopis kancléře Merze byl přijat velmi pozitivně a komise do nové regulace zahrne i bezemisní a nízkoemisní paliva a pokročilá biopaliva.
Je to podle něj důležité pro ekonomicky udržitelný a sociálně spravedlivý přechod ke klimaticky neutrálním pohonům. Další dva úředníci Komise potvrdili, že se počítá s povolením tradičních spalovacích motorů, pokud budou tankovat biopaliva nebo syntetická e-paliva.
„Chceme dodržet naše cíle, ale musíme přitom zohlednit všechny nedávné geopolitické události. Musíme si dát pozor, abychom neohrozili naši konkurenceschopnost, a zároveň pomohli evropskému průmyslu udržet technologický náskok,“ uvedl řecký komisař.
Podle automobilového experta Vladimíra Rybeckého však ještě není úplně jasné, že zrušení zákazu skutečně projde. Například Francie ho podle něj minulý týden jednoznačně podpořila.
„Jejich automobilky jsou už na to docela připravené a zrušení zákazu by pro ně byl problém,“ řekl Novinkám.
K Francii se podle Rybeckého připojí země jako Nizozemsko nebo skandinávské státy. „Nemyslím si tedy, že je to tak jednoznačné, jak to podle německých novin vypadá. Ale když už se k tomu vyjadřuje i eurokomisař, tak se zásadní pokrok asi blíží,“ doplnil.
K Merzovu návrhu se zřejmě přikloní Itálie, protože návrh zahrnuje možnost nadále využívat biopaliva, což podle Rybeckého Německo až doposud odmítalo.


