„Lidé, kteří tam jezdili dřív načerno, teď určitě budou jezdit více. Ale hlavně očekávám, že se Brdy stanou destinací, která přitáhne lidi z jiných krajů, a mohl by tam nastat problém, protože se asi letos nestihne udělat cyklistické značení," uvedla.

Pokud to dobře dopadne, tak bude do začátku sezóny značení pro pěší, které by občas mohlo pomoci. Ale orientace pro lidi, kteří nemají navigaci v mobilu, bude docela náročná, přestože v Brdech nyní Vojenské lesy a statky označily názvy jednotlivých cest, řekla Žáčková.

Vojenský újezd v Brdech

Vojenský újezd v Brdech

FOTO: ČTK

Nebude to snadné hlavně pro cykloturisty, kteří nejsou zvyklí odečítat křižovatky na mapách. Problémy by mohli mít zejména starší, kteří jsou zvyklí jezdit podle značek. Pokud lidé pojedou na kolech do Brd z plzeňské strany poprvé, tak Žáčková doporučuje už vyznačenou trasu kolem Padrťských rybníků, kde nezabloudí.

Do loňska se tam smělo jen o víkendech a svátcích. Je dlouhá přes 10 kilometrů a vede z Teslín přes rybníky na Trokavec. Možné je projet ještě pět až sedm kilometrů na Dobřív a do Skořice.

ČTĚTE TAKÉ
Radarový vrchol v Brdech: navigování letounů i sledování přeháněk

„Brdy nejsou příkré kopce, ale táhlé dlouhé. A když chce turista vyjet až na hřeben, tak pořád stoupá, kopec ho může utahat," podotkla Žáková. Do Brd doporučuje výbavu na celodenní výlet, protože v oblasti není možné nic koupit. „Určitě musí mít s sebou dost vody, kterou mohou doplnit u studánek, jichž je tam relativně hodně," řekla.

Dále Žáčková doporučila dobrou mapu. Nejpodrobnější je s měřítkem 1 : 25 000, kde jsou i cesty. Hustota cyklotras a cyklostezek v Plzeňském kraji je podle ní dostatečná. Pozitivně hodnotí, že se v Plzni už dost pospojovaly. Vybudovalo se hodně stezek a některé úseky už jsou relativně hodně dlouhé, třeba z Běšin do Švihova nebo z Ovčího vrchu do Domažlic.

Kde najít zázemí

Zajímavým tipem na výlet je dva roky otevřená stezka železné opony, která vede v kopcích, střídavě po české i německé straně hranic. Jde většinou o stezky nebo málo frekventované komunikace. Využívaná je i mezinárodní cyklistická linie CT 3 z Prahy přes Plzeň, Domažlice, bavorské Řezno až do Mnichova. „Vede relativně optimálním terénem," dodala Žáčková.

Zázemí na opravy a vysprchování po jízdě mají cyklisté v Plzeňském kraji zatím pouze v Tachově v cyklocentru Rychta. Kříží se tam významné cyklotrasy. Základní nářadí by měla mít ubytovací zařízení s logem Cyklisté vítáni. Půjčovny kol Českých drah fungují v Domažlicích, Tachově a Klatovech, v Plzni není. Z cyklistických map podle Žáčkové vydal nejlepší Plzeňský kraj, tato sada ale není běžně k sehnání.

Také letos mohou cykloturisté využít cyklobusy ČSAD autobusy Plzeň. Vozí turisty na Šumavu, do Českého lesa a Brd. Sezóna trvá od konce dubna nebo začátku května do 28. září, autobusy s přívěsy pro kola jezdí o víkendech a svátcích. Do Brd vyjede letos z Plzně první cyklobus 30. dubna. Pojede přes Starý Plzenec, Spálené Poříčí, Míšov, Rožmitál do Příbrami. Dále jezdí na Domažlicku cyklobus z Domažlic přes vrchol Čerchova do Waldmünchenu a zpět.