Ostravské Hradčany

Dolní oblast Vítkovic (takzvané ostravské Hradčany) je součástí centra Ostravy od roku 1828, kdy byly železárny založeny pod názvem Rudolfova huť. Výroba železa se v centru města zastavila po 162 letech v roce 1998. Za dobu provozu se zde vyrobilo úctyhodných 90 miliónů tun surového železa.

Nyní je celý technologicky unikátní areál průmyslových staveb magnetem pro turisty ze širokého okolí. Kde jinde můžete vystoupat do téměř 70 metrů a z vrcholu vyhaslé vysoké pece obdivovat město, které bývalo ocelovým srdcem republiky? Vidět je také na nedaleké Beskydy.

Ruční papírna ve Velkých Losinách

Původně žerotínská manufaktura na výrobu papíru pracuje ve Velkých Losinách nepřetržitě od konce 16. století až do dnešních dnů. Je jedním z posledních evropských svědků vymírajícího starého papírnického řemesla, jediná svého druhu v ČR.

Papírna ve Velkých Losinách

Papírna ve Velkých Losinách

FOTO: Kudyznudy.cz

V současné době je v letní sezóně možné v rámci speciální prohlídkové trasy navštívit i část technického zázemí manufaktury.

Stádlecký řetězový most

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v ČR. Původně byl v letech 1847 až 1848 postaven přes Vltavu v Podolsku na silnici z Tábora do Písku. Před stavbou Orlické přehrady byl však na počátku 60. let minulého století rozebrán a přenesen k obci Stádlec, protože by jinak skončil pod hladinou přehrady. Zde byl v květnu roku 1975 znovu vybudován, aby překlenul řeku Lužnici.

Řetězový most uprostřed krajiny u obce Stádlec

Řetězový most uprostřed krajiny u obce Stádlec

FOTO: Kudyznudy.cz

Most o celkové délce 157 metrů je zavěšen na dvou dvojitých prohnutých řetězech. Ty jsou spojeny s dřevěnou mostovkou vertikálními táhly. Řetězy jsou protaženy otvory ve dvou kamenných pylonech ohraničujících most a zakotveny do vyzděných kamenných bloků.

Národní technické muzeum

Pražské muzeum prošlo nedávno náročnou rekonstrukcí a díky tomu se může pochlubit výstavou v moderním muzejním pojetí 21. století. Návštěvníci postupně projdou devíti stálými expozicemi – Architektura, stavitelství a design, Astronomie, Doprava, Fotografický ateliér, Chemie kolem nás, Měření času, Tiskařství a Technika v domácnosti.

Pohled do interiéru Národního technického muzea v Praze

Pohled do interiéru Národního technického muzea v Praze

FOTO: Kudyznudy.cz

Obdivovat zde mohou také první československý automobil – vůz NW Präsident z roku 1897. Dalším unikátem je letoun Kašpar JK z roku 1911, na kterém Jan Kašpar uskutečnil první dálkový let v dějinách českého letectví. Za pozornost stojí i automobil Tatra 80 z roku 1935 užívaný prezidentem Masarykem a stíhací letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945.

Přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně

Jestli vás lákají technické zajímavosti, které se pyšní hned několika „nej”, pak musíte vidět Dlouhé Stráně, třetí největší přečerpávací vodní elektrárnu na světě. Je to zároveň elektrárna s největším spádem v ČR a její součástí je také největší reverzní vodní turbína v Evropě.

Přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně je unikátní hned z několika úhlů pohledu.

Přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně je unikátní hned z několika úhlů pohledu.

FOTO: Kudyznudy.cz

Hlavním úkolem takových elektráren je stabilizovat elektrickou soustavu, protože u jaderných nebo slunečních elektráren není možné okamžitě reagovat na výkyvy poptávky po energii. Všechny technické detaily vám ale rádi sdělí při prohlídce. Exkurzi lze rezervovat předem.