Třípatrovou nádražní budovu z roku 1885 koupila před dvěma lety obec od Správy dopravní železniční cesty (SŽDC) za 3,23 miliónu korun. „Chtěli jsme zabránit tomu, aby objekt dál chátral. Mohl ho také někdo koupit a najít pro něj využití, které by se nám nelíbilo,” uvedla starostka.

Obří nádraží naposledy využívali jako ubytovnu místní trhovci v roce 2010. Dávno předtím sloužilo drážním, celním, poštovním či policejním účelům. Teď by se mohlo stát centrem služeb pro turisty. Moldava se domluvila s agenturou CzechInvest na žádosti o dotaci z ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) z programu pro podnikatelské využití nádraží, získat by mohla až 25 miliónů korun.

„Bohužel dotaci nemůžeme využít na zřízení turistického ubytování, ale chtěli bychom tu obnovit restauraci, provozovat půjčovnu kol a lyží či úschovnu sportovního náčiní. Nabídneme prostory k nájmu místním podnikatelům, řemeslníkům. Mohli by tu být skláři, kteří vyrábějí lesní sklo, nebo by tu mohl vydávat noviny Českojiřetínský spolek,” uvedla Kardová.

V budově by mohla být například restaurace nebo služby pro turisty.

V budově by mohla být například restaurace nebo služby pro turisty.

FOTO: Ondřej Hájek, ČTK

Pokud MPO vyhlásí i další výzvu, obec by se znovu přihlásila. „V druhé etapě bychom mohli opět získat až 25 miliónů korun a 50 miliónů korun je částka, která by na opravu stačila. Program je velmi příznivý pro malé obce, jako je naše, protože spoluúčast je pouze pět procent,” uvedla Kardová.

Přilákat zpět turisty

Cílem obce je nabídnout návštěvníkům kompletní servis. Jejich počet podle místostarostky rostl až do nečekaného zavření trati. „Němečtí turisté k nám jezdili pořád, to jsou milovníci železnice, Češi začali Moldavu objevovat kolem roku 2014,” uvedla Kardová. V zimě jsou kolem obce vidět hlavně běžkaři, v létě cyklisté. „Letos kvůli nedostatku sněhu tu byli cyklisté i v únoru,” řekla místostarostka.

Slavnostní obnovení provozu na trati je v plánu 18. listopadu, kdy obec pořádá závod pro milovníky krosu, horských kol, běhu se psem a náročných tratí. Lokální trať stará přes 130 let vedla ze severu Čech do středního Saska. Jednou z rarit původní uhelné trati je úvraťové nádraží v Dubí. V úvraťových stanicích vlaky mění směr jízdy, aby překonaly stoupání bez nutnosti budování pomocných ozubených kolejí či tunelů.

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.