Hlavní obsah

Novodobý Orient Express je na cestě z Budapešti do Teheránu

Právo, Ivan Vilček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Parní lokomotiva vyrobená v roce 1917 zapískala, členové místní kutálky v dobových uniformách zahráli pochod a nástupce slavného Orient Expressu se ve středu vydal na cestu z Budapešti do Teheránu. „Chtěli jsme s manželem využít tuto jedinečnou příležitost podívat se do Persie,“ řekla Novinkám důchodkyně z Nizozemska.

Takto proběhl odjezd moderního Orient ExpressuVideo: Ivan Vilček, Právo

 
Článek

„Je to luxusní, dobrodružné a zároveň pohodlné cestování. Uvidíme země, které neznáme. Moc se těším, že v Istanbulu budeme bydlet v hotelu, v němž Agatha Christie napsala knihu Vražda v Orient Expressu,“ neskrývala nadšení starší dáma z Londýna, která na cestu vyrazila s kamarádkou.

Trasa luxusního vlaku Golden Eagle Danube Express povede přes Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko a Írán. Do Teheránu dorazí za dva týdny. Vlak totiž v každé ze jmenovaných zemí na několik dnů zastaví, aby se cestující seznámili s místními památkami, kulturou i gastronomií.

„Bude to cestovatelský i gurmánský zážitek. Naši kuchaři sestavili pevné menu pouze na první dva dny. Po cestě budeme nakupovat čerstvé potraviny a sestavovat jídelníček podle místních specialit,“ sliboval při odjezdu András Szendrey ze společnosti MÁV Nosztalgia, který vlak doprovází.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Luxusní jídelní vůz

Parní lokomotiva táhla soupravu do 80 kilometrů vzdáleného města Kecskemét. „Dostane zabrat, vždyť potáhne 600 tun,“ řekl Novinkám strojvedoucí Péter Fábry. Luxusní vlak je sestaven z 13 historických vagónů. Jsou mezi nimi i dva restaurační vozy a barový vůz s pianistou. Hned za lokomotivou byl zapojen salónní vagón s označením ČSD.

„Tento vagón byl rekonstruován v Českých Velenicích a zakoupili jsme ho před 10 lety za 50 tisíc eur. Tato částka se nám už několikanásobně vrátila. Je to československý výrobek, tak jsme tam ponechali nápis ČSD,“ vysvětluje Szendrey.

Cena jízdenky dosáhla 10 až 25 tisíc eur (275–680 tisíc korun). Většina ze 70 cestujících je ze Spojených států, Velké Británie, Austrálie, Německa a Nizozemska. V ceně, kterou zaplatili, je cesta, ubytování, doprovodný program, strava i nápoje. „Až po hranice Íránu budeme podávat i alkohol zdarma, ale na území Íránu budeme podávat pouze nealkoholické nápoje,“ upozornil Szendrey.

V Íránu navštíví cestující Šíráz, Persepolis a Teherán. V příštím roce plánuje společnost vypravit další čtyři soupravy.

Reklama

Výběr článků

Načítám