Díky husté síti kanálů si lze naplánovat třeba i plavbu okružní. Takový plán je však nejméně na dva týdny. I líný běžec je totiž rychlejší než loď a cyklisté, kteří využívají hojně cyklostezky podél kanálů, nechávají plavidla daleko za sebou. O rychlost však nikdy nejde. Jde o úplně jinou relaxaci, při které nemá adrenalin mnoho prostoru. Kdo však touží po intenzivnějším pohybu, může si také podél kanálů zaběhat nebo si na loď vzít i kolo.

Nejdelší plavidla, která si lze vypůjčit v některé z marín, měří okolo 21 metrů. S takovou délkou je už potřeba při plavbě počítat. Lodě nabízejí veškerý luxus, který je k odpočinku potřeba. Tři dvoulůžkové kabiny a další dvě lůžka v salónu, který je spojen s dobře vybavenou kuchyní, poskytnou spaní pro osm lidí.

Jedna z průchozích kajut

Jedna z průchozích kajut

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Všechny kajuty mohou být buď průchozí, nebo je lze na noc oddělit uzavřením pomocí dveří, které ve dne slouží jako dveře od šatních skříní. Podobných vychytávek je na palubě celá řada a svědčí o tom, že kanálová plavba i život na těchto speciálních plavidlech má v zemi dlouholetou tradici.

Menší lodě jsou vybaveny obdobně, ovšem počet lůžek je samozřejmě menší. Součástí vybavení je i nepromokavá souprava pro zaškoleného lodivoda. Kormidelní prostor je totiž pod širým nebem.

Loď jako životní styl

Tradice dýchá na vodě i kolem ní na každém kroku. Všechny propustě jsou pečlivě označeny nejen číslem, ale i rokem vyhotovení popřípadě poslední rekonstrukce. Zdymadla stará 150 i více let nejsou vůbec žádnou výjimkou. O to víc udivuje jejich funkčnost. S prvním zdymadlem se každý zájemce o plavbu poprvé seznámí při půjčení lodě.

Předávka trvá zhruba hodinu a mimo seznámení s motorem, nádržemi na vodu, naftu, významem několika ukazatelů na panelu řízení, dostane zájemce o plavbu i první instruktáž, jak z komory vodu vypustit, co a kde otevřít, jak do komory vplout a zase do ní vodu napustit. Každý plavec je upozorněn na nejdůležitější místo ve zdymadle - jeho práh na dně. Dosednutí na něj je ostudou, neboť loď uvízne a manévr se musí opakovat.

Dalším uměním je vědět, jak si odstranit z plavební dráhy otočný most. Zpočátku to může vypadat složitě, ale už záhy se to naučí každý, stejně jako se každý naučí loď vcelku bez problémů po pár desítkách minut kormidlovat. A taky se dá velmi rychle přivyknout na to, že spěch není na místě. Samotné proplutí systémem zdymadel, kdy jich může být na cestě i několik za sebou je časově dost náročná záležitost.

Průjezd pod kamenným můstkem

Průjezd pod kamenným můstkem

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Při plavbě jakoby se čas opravdu zpomalil, což potvrdí každý, s kým se dáte do řeči. A nejde jen o dovolenkové plavce na pár dnů. Řada lidí na kanálech bydlí, lodě, které přijdou na stovky tisíc i přes milión korun, vyměnili za byty a zcela změnili způsob života. Kanál se jednoduše stal jejich domovem.

Nejdelším plavidlům pomáhají při vjezdech pod úzké mosty, do ostřejších zatáček nebo třeba i do zdymadel příďové turbíny. Ke kolizi samozřejmě může dojít, ovšem vzhledem k rychlosti a také uzpůsobení plavidel nejde zpravidla nikdy o žádnou katastrofu.

Pronájem se vyplatí na déle

Součástí vybavení lodi je nejen podrobný manuál, ale i mapa a rovněž seznam pamětihodností či zajímavých míst, která lze na trase potkat. Patří k nim mnoho historických staveb včetně staletých venkovských hospod přímo u zdymadel, kde stojí za to posedět. Ostatně s parkováním není nikde žádný problém.

Zastavit na jednu či více nocí nebo dnů lze prakticky kdekoli, pokud to vyloženě nezakazují u kanálu umístěné cedule. Loď se uváže buď k mnoha vazákům, které trasu lemují, nebo se jednoduše zatluče do trávy vázací kovový kolík, který je i s paličkou součástí vybavení plavidla a to se přiváže k němu.

Kanálové lodě

Zaparkované kanálové lodě

FOTO: Miroslav Homola, Právo

V lodním průvodci je také seznam míst, kde lze dočerpat pitnou vodu, popřípadě i palivo. Voda se neplatí, ceny nafty jsou běžné jako na silničních pumpách. Ovšem pokud nájemce nepotřebuje dočerpávat, což při běžné plavbě není nutné i několik dnů, pak jsou pohonné hmoty v ceně nájmu a nemusí se doplácet.

Kanálové lodě na pronájem jsou v provozu obvykle od května do října a zvláště na podzim je využívá množství lidí, kteří si chtějí užít poslední teplé dny roku. Ceny se různí. Nejdražší nájmy jsou za krátkodobé zápůjčky na tři noci, kdy to může být u nejdelší lodi až 800 liber (asi 28 000 korun). Při delším se částka snižuje a loď se dá vypůjčit i za polovinu.

Na provoz kanálových lodí není třeba žádný průkaz vůdce plavidla či jiný „řidičák“. Kauce se platí jen na uvážení člověka, který loď nájemci předává. Nejčastěji to pak bývá 250 liber (přes 8700 korun) a obvykle je to v případech, kdy si loď půjčuje více mladých lidí například na netradiční zapíjení svobody, oslavu narozenin a podobně. S nájemci však zřejmě mnoho špatných zkušeností v Anglii nemají. Lodě se totiž často vracejí tak, že se klíče vhodí pronajímateli do schránky.

Největší zážitek mohou představovat místa, kde kanály vedou nad dálnicí, železniční tratí, městy, nebo i nad dalšími řekami ve výšce 20 metrů. Ovšem ten nejsilnější pocit však zřejmě plavce čeká až po opuštění paluby. Běžný rytmus života s jeho shonem a překotným chvatem totiž člověku připadá zpočátku úplně nesmyslný. Na línou pohodu se zvyká snadno.