„Takový projekt vyžaduje dost času. Každá obroda velkých značek si žádá čas," říká Patrick Ropert stojící v čele pobočky Orient Express, kterou nedávno SNCF založila. V Paříži právě skončila v Institutu arabského světa výstava nazvaná Byl jednou jeden Orient Express. Navštívilo ji 251 000 lidí.

„Vzkříšení” tohoto vlaku postupuje pomalu. „Ještě je brzy hovořit o tom, kde a jak bude vlak jezdit. Představujeme si jakousi okružní cestu po kolejích," dodává Ropert a zdůrazňuje, že legendární vlak v sobě nesl jakési tajemno, které je třeba zachovat.

Expozice Byl jednou jeden Orient Express ukazovala přepychový interiér někdejšího luxusního vlaku.

Expozice Byl jednou jeden Orient Express ukazovala přepychový interiér někdejšího luxusního vlaku.

FOTO: Profimedia.cz

Není zatím jisté, zda cesta bude trvat oněch 67 hodin a 46 minut, jak tomu bylo u historické trasy Paříž - Istanbul. Už byl však předložen nástin vnitřního vybavení a jak uvádí agentura AFP, jednotlivá kupé budou uzavřená. Nebudou tam salonní vozy s čalouněnými sedadly ani jídelní vůz. Ten se změní v jakousi terasu, aby byla usnadněna konverzace mezi vedlejšími stoly.

Zapojí se i známá jména

Orient Express byl klenotem secese, vyzdobili jej významní umělci, například René Prou či René Lalique. Moderní verze se bude inspirovat stylem secese, ale v moderním duchu, jak uvedl Ropert. Čalouněná sedadla budou umístěna naproti širokým oknům, střecha bude částečně prosklená, použito bude dřevo a další luxusní materiály.

Je třeba navázat na umělecká řemesla tehdejší doby, vytvořit nový vlak stejně krásný, jako byl ten z 20. let minulého století. Na moderním Orient Expressu budou spolupracovat prestižní společnosti, jako je výrobce luxusních zavazadel Moynat, šéfkuchař Yannick Alléno, vyznamenaný třemi michelinskými hvězdičkami, či výrobce parfému Guerlain.

Takhle vypadalo pohodlí Orient Expressu minulého století.

Takhle vypadalo pohodlí Orient Expressu minulého století.

FOTO: Profimedia.cz

Společnost SNCF pracuje na novém Orient Expressu od roku 2011. Odkoupila od skupiny Accor, která vlastní Společnost lůžkových vozů, sedm historických vagónů, které byly v provozu téměř 100 let. „Společně s šéfem SNCF Guillaumem Pepym jsme si řekli, že Orient Express je naše dědictví, že to je součást železniční historie Francie a naší firmy," vysvětlil Ropert.

Nic obyčejného

Francouzská SNCF, vlastník značky Orient Express, podepsala kontrakt s anglickou společností, která tak může nadále používat název Venise-Simplon Orient Express. Příjmy z této licence mají umožnit realizaci nového vlaku, neboť v době rozpočtové tísně musí SNCF spoléhat na vlastní zdroje.

Pokladnu společnosti kromě toho naplní prodej kolekce lůžkovin Orient Express, kterou vytvořil zásobovatel luxusních hotelů Treca Interiors, stejně jako příjmy z restaurace, která po pět měsíců stála před Institutem arabského světa v Paříži.

Nový Orient Express už má své logo, kulaté a inspirované znakem zobrazeným na vagónech. Do pěti až 10 let má být zhotoven jediný exemplář nového vlaku. „Zpočátku to nebude žádný vlak pro všední cestování, bude to naopak cosi exkluzivního," zdůrazňuje Ropert.