V sobotu a v neděli budou mezi Opavou a Jakartovicemi jezdit od 5. července do konce září motoráčky, které bude vypravovat pražská společnost Railway Capital. Její zástupce Jan Šatava založil například Jindřichohradecké místní dráhy s unikátní jednokolejkou, které i 15 let řídil. Právu sdělil, že provoz regionální dopravy na poslední míli vnímá jako velmi potřebný.

Budou jezdit stejné motoráky

„Podařilo se nám například obnovit výletní provoz na trati mezi Děčínem a Telnicí, kde provozujeme takzvanou Kozí dráhu, která vloni svezla 10 000 cestujících. Doufáme, že totéž by se mohlo povést i na trati z Opavy do Jakartovic,“ sdělil Šatava s tím, že Opavané si zcela jistě s dětmi rádi vyrazí o víkendu do přírody a naopak obyvatelé vesnic se zajedou zase podívat do Opavy. „A s kočárkem či s kolem to autobusem příliš nejde,“ upozornil Šatava.

Na trati podle něj budou prozatím jezdit stejné motoráky, jako tomu bylo do dubna. „V sobotu i v neděli pojedou tři páry spojů: dvakrát dopoledne a jednou později odpoledne. V případě nutnosti posil, třeba při zahájení letního provozu v sobotu 5. července, budeme mít připraveny i zapůjčené historické motorové vlaky,“ uvedl Šatava, který věří, že se vše povede tak jako v severních Čechách. „Dispozice té trati je velmi dobrá,“ podotkl.

Napřesrok se sezóna možná prodlouží

„Hledali jsme možnosti, jak na trať vrátit vlaky, nakonec jsme se se zástupci mikroregionu Hvozdnice dohodli, že si na trati objednají turistickou dopravu. To kraj udělat nemůže, my objednáváme jen plnou dopravní obslužnost. Udělali si tedy výběrové řízení na provozovatele vlaků a zvítězila Railway Capital z Prahy,“ sdělil náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík s tím, že celkem by provoz letních víkendových vláčků měl stát 246 tisíc korun. Z toho by kraj měl uhradit 150 tisíc korun. „Rozhodnout o tom však ve čtvrtek budou muset krajští radní,“ upozornil Havlík.

Kraj na trati mezi Opavou a Jakartovicemi zrušil provoz proto, že to nebylo ekonomicky únosné. Turistické spoje jsou však levnější. Podle náměstka je ve hře i to, že v příštím roce by se letní sezóna, kdy zde vlaky pojedou, mohla prodloužit.

„Začala by už v květnu a skončila až v říjnu. Navíc by vlaky mohly zajíždět až do Svobodných Heřmanic. To nyní nebylo možné, jelikož tamní výpravní budova i perón jsou ve špatném stavu. To už ale bude záležet na majiteli zastávky, což je Správa železniční a dopravní cesty,“ upozornil náměstek.