Je to maličkost, ale poměrně krásně dokumentuje, jak důkladně musí v dnešní době aerolinky šetřit. Alaska Airlines na svých letech spotřebovaly přibližně 900 limetek denně. Cena tohoto citrusového plodu se však dramaticky zvýšila. Farmáři z mexického státu Michoacan, ze kterého většina limet pochází, snížili svůj export kvůli silným dešťům a nepokojům spjatým s válkou drogových kartelů.

Když si mexickou „krizi” spojíme se suchem v Kalifornii a neustále vzrůstající poptávkou po limetách na přípravu margarit, tacos a dalších pokrmů, dostaly se ceny na tříleté maximum. Průměrná cena limety v americkém supermarketu se nyní dostala na 11 korun, přitom ještě na konci března stála v průměru sedm korun. O rok dříve pak dokonce jen šest. A situace se nejspíš nezlepší nejméně do konce května.

Není to poprvé

„Zhruba před dvěma týdny jsme limety stáhli z nabídky na palubách našich letadel vzhledem k jejich dramatickému zdražení,” uvedla mluvčí Alaska Airlines Halley Kniggeová.

Z limetky přesun k citrónům? Hlavním důvodem je cena.

Z limetky přesun k citrónům? Hlavním důvodem je cena.

FOTO: Profimedia.cz

A nejsou sami. United Airlines tvrdí, že se jim nedaří limety v dostatečném objemu sehnat, a tak je na některých letech nahrazují levnějšími citróny. „Stále limety servírujeme, avšak je složité je nyní kupovat, a tak je částečně nahrazujeme citróny,” informoval mluvčí aerolinek Rahsaan Johnson.

Tiché odstraňování limetek z palub letadel, ač dočasné, značně připomíná známý šetřící krok z 80. let minulého století. Tehdy budoucí ředitel aerolinek American Airlines nechal ubrat z každého salátu jednu olivu. Došel k tomu, že si toho cestující ani nevšimnou a společnosti to ušetří asi 40 tisíc dolarů ročně.