Berlínské Hlavní nádraží (Hauptbahnhof) bylo otevřeno na konci května 2006. Stále ale působí tak trochu jako stavba z budoucnosti. Obrovská ocelovo-prosklená budova uchvacuje rozlehlým a vzdušným interiérem. Jak už je u našich sousedů zvykem, prostory nádraží jsou pečlivě uklizené. A to i přesto, že tudy denně projde přibližně 350 tisíc cestujících a projede asi 1800 vlaků.

Na Hauptbahnhof, v překladu hlavní nádraží, jsou Němci pyšní. Například jeho slavnostní otevření v roce 2006 bylo opravdu velkolepé.

Na Hauptbahnhof, v překladu hlavní nádraží, jsou Němci pyšní. Například jeho slavnostní otevření v roce 2006 bylo opravdu velkolepé.

FOTO: Profimedia.cz

Newyorský Grand Central Terminal právě slaví výročí 100 let své existence. Nádraží má neuvěřitelných 44 nástupišť a 67 kolejí, které jsou rozdělené do dvou pater. Plánuje se navíc jeho rozšíření. Grand Central Terminal je jedno z nejživějších míst v New Yorku. Ze stropu tu visí po teroristickém útoku 11. září 2001 americká vlajka, která se tak stala jedním ze symbolů tohoto nádraží. Čekání na vlak si cestující zpříjemňují například v místním koktejlovém baru nebo galerii.

Nádraží Grand Central Terminal v New Yorku je známé z mnoha filmů. Uvnitř je budova trochu jako mraveniště, plná proplétajících se chodeb. A samozřejmě i železničních kolejí.

Nádraží Grand Central Terminal v New Yorku je známé z mnoha filmů. Uvnitř je budova trochu jako mraveniště, plná proplétajících se chodeb. A samozřejmě i železničních kolejí.

FOTO: Profimedia.cz

Ze třinácti nástupišť se odjíždí na španělském vlakovém nádraží Estacion de Madrid Atocha. Kromě posezení v občerstvení nebo kavárně se tady mohou cestující také projít okolo zeleně. Uprostřed haly tady totiž roste nadneseně řečeno džungle. Živé stromy, keře a trávník dávají tomuto nádraží osobitou tvář.

Na španělském nádraží Estacion de Madrid Atocha je vysazené velké množství rostlin. Vnitřní prostory pak působí jako spíše jako nádražní exteriér.

Na španělském nádraží Estacion de Madrid Atocha je vysazené velké množství rostlin. Když je "zahrada" rozkvetlá, není skrze ní vidět na druhou stranu haly.

FOTO: Profimedia.cz

Okouzlující a historické je vlakové nádraží Chhatrapati Shivaji Terminus v Bombaji, indické metropoli. Stojí už od roku 1888 a jeho zvláštností je, že bylo přijato do světového dědictví UNESCO. Fanoušci snímku Milionář z chatrče ho mohou znát z filmových pláten. Denně tudy projíždí okolo tří miliónů cestujících.

Indické nádraží, v jehož interiérech se točily některé scény bolywoodského filmu Milionář z chatrče.

Indické nádraží, v jehož interiérech se točily některé scény bollywoodského filmu Milionář z chatrče.

FOTO: Profimedia.cz

Velká železniční stanice přímo v srdci malajského Kuala Lumpuru je otevřená už od roku 1886 a vypadá jako zámek. Budova byla přestavěna v roce 1910 a elektrizovaná až o 85 let později. Uvnitř této architektonicky skvostné stavby je pro cestující připravený dokonce i hotel.

Zámek nebo nádraží? Ve skutečnosti je tato budova zároveň železniční stanicí a hotelem v Kuala Lumpur v Malajsii.

Zámek nebo nádraží? Ve skutečnosti je tato budova zároveň železniční stanicí a hotelem.

FOTO: Profimedia.cz

Křižovatkou amerických meziměstských vlaků je Union Station v Chicagu. Stanice byla otevřena v roce 1925 na místě původní, zastaralé. Většina nádražní budovy je v podzemí, její nejznámější částí je asi 34 metrů vysoká prosvětlená hala, jejíž čelo zdobí americká státní vlajka a strop je prosklený.

Union Station v Chicagu. Důležitý železniční spoj meziměstských drah.

Union Station v Chicagu je důležitým železničním spojem meziměstských drah.

FOTO: Profimedia.cz

Skrze australskou Flinders Street Station v Melbourne projede každý všední den více než 100 tisíc pasažérů. Stavba, dokončená v roce 1909, je důležitým melbournským spojem. Navíc má pro město také historickou hodnotu a pro turisty je fascinující její prosluněný vzhled ozdobený nazelenalou střechou.

Velká historická nádražní budova v autralském Melbourne.

Velká historická nádražní budova v australském Melbourne

FOTO: Profimedia.cz