Na zdvihadlu bylo třeba inovovat vozík, který tažený lany převáží lodě přes betonovou přehradu. „Vozík prošel poslední rekonstrukcí v roce 1976. Nyní ho Ředitelství vodních cest (ŘVC) za 1,14 miliónu korun zvětšilo a inovovalo. Je schopen převézt lodě do hmotnosti 3,5 tuny a do rozměrů 3 x 8,5 metru,“ uvedl mluvčí ŘVC Václav Straka, který doplnil některá zajímavá čísla. Vozík s lodí překonává výšku přes 70 metrů po kolejové dráze dlouhé 277 metrů.

Unikátní lodní výtah na orlické přehradě.

Unikátní lodní výtah na Orlíku.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Strojníci mohli hned v praxi ukázat mnoha lidem, kteří se na hrázi zastavovali, jak vše funguje. Loď najede k dráze zdviže, výtahový vozík se ponoří do vody a loď napluje nad něj a lodníci ji upevní.

Pak už ji vozík nadzvedne nad hladinu a vytahuje nahoru. Na koruně hráze je točna se strojovnou výtahu.

Když se loď dostane ke strojovně, tedy k nejvyššímu bodu výtahu, na točně se nasměruje na druhou stranu hráze a po dráze se na vozíku opět sveze do vody. Vše trvá zhruba čtvrt hodiny. Lodní výtah takových rozměrů je ojedinělý podle ŘVC nejen v České republice, ale i v Evropě.