Šestici lodí však na „prýglu“ jak se v brněnské hantýrce říká, nic podobného nehrozí. Přehrada, která je součástí městského katastru a Brnu díky tomu uděluje mezi ostatními evropskými městy ojedinělý unikát má hladinu dobře chráněnou okolními břehy a jen málokdy se zdejší hladina více zavlní.

Spouštění nové lodi na hladinu je vždy velká událost. U moře, stejně jako na přehradě.

Spouštění nové lodi na hladinu je vždy velká událost. U moře, stejně jako na přehradě.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Samotné spouštění Dallasu ze suchého doku výpravny na vodu přehrady trvalo po speciální kolejové dráze asi 20 minut a jako atrakci ho sledovaly davy Brňanů.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Lodní doprava, která patří do běžného jízdního řádu MHD, je v Brně velmi oblíbená a ročně lodě přepraví statisíce lidí. Loni to bylo 220 000 pasažérů, největší rekord byl zaznamenán v roce 1954, kdy se na vodu vypravilo 300 000 lidí. K dalším evropským raritám patří pohon lodí.

Primátor Brna Roman Onderka si dal záležet a s lahví sektu se pořádně rozmáchnul. Nerozbít ji o trup lodi by byla ostuda a prý to může také lodi přinést smůlu.

Primátor Brna Roman Onderka si dal záležet a s lahví sektu se pořádně rozmáchnul. Nerozbít ji o trup lodi by byla ostuda a prý to může také lodi přinést smůlu.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Šrouby jsou totiž poháněny elektro akumulátory, takže jde o naprosto ekologicky čistý provoz. Mimo pětice nových lodí s názvy partnerských měst Lipsko, Vídeň, Dallas Utrecht a Stuttgart doplňuje flotilu nejstarší Brno z roku 1949. Od letošního roku slouží cestujícím nové zázemí na přístavišti.

Loď Dallas

Loď Dallas

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Všechny nové lodě jsou bezbariérové, včetně WC, každá má kapacitu 200 cestujících a každá přišla město na 15,5 miliónu korun. Poslední Stuttgart bude pokřtěn příští sobotu.