„Se stoupajícím počtem opatření pro cyklisty klesá počet těch, kteří jezdí po chodnících. Dnes jsou to v podstatě už jen dva druhy cyklistů. Ti rekreační, kteří na kolo sednou náhodně jednou v týdnu, a messengeři. Musím ale říct, že cyklista nemá na chodníku co dělat,“ řekl Právu koordinátor pražské cyklistické dopravy Pavel Polák.

„Co mám dělat, když na vyznačeném pruhu pro kola stojí auto? A co když se tam objeví hluboký výkop? Vždyť Praha je léto co léta celá rozkopaná. Mnohdy je snazší vyskočit na chodník a objet překážku tudy, když je tam volno, než rychlým pruhem pro auta,“ řekl Právu Karel Weinfurter, jenž se začal po Praze pohybovat téměř výhradně na kole už asi před rokem.

Na chodníku se má kolo pouze vést

„Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích může cyklista na chodníku kolo pouze vést a při tom nesmí ohrožovat ostatní chodce,“ řekla Právu tisková mluvčí městské policie Jana Přikrylová. Podle ní mají strážníci dávat pozor na to, kudy pražští cyklisté jezdí. „Strážník je může zastavit a přestupek řešit domluvou nebo i pokutou. Sama jsem řešila stížnost cyklisty na strážníka, který ho z chodníku vykázal,“ doplnila Přikrylová.

Mnozí cyklisté nad zbytečnou přísností kroutí hlavou. Město postavilo mnohé trasy přímo na chodnících. Je tomu tak ve Stromovce, v Podolí i na Hlávkově mostě. Obrázek kola zpravidla doplňuje piktogram s chodci a smějí sem všichni. „Měli by chodit vpravo. Často ale pěší jdou nesmyslně tak, že se nedají objet ani z jedné strany. Mohou z toho vznikat konfliktní situace,“ připustil Weinfurter.

Cyklostezky na mnoha místech chybí

Nejde však jen o vyznavače kol na vlastní či elektrický pohon. „Jiné je to u bruslařů. Ti jsou ze zákona chodci, takže na chodník můžou a pohybovat se mají vpravo stejně jako ostatní chodci. Jezdců na skateboardech je zcela marginální počet. Cyklostezky využívá stále více bruslařů, pro které je to ideální povrch, stejně jako cyklistů. A přestože je jich čím dál víc, tolerance mezi nimi roste. Pusu si totiž nechce rozbít ani cyklista, ani bruslař,“ uvedl Polák.

Cyklostezky a pruhy stále nevedou po celé Praze. Kritické místo je například u Mánesa. Chybí zde náplavka, po níž centrem vede hojně využívaná cyklostezka A2, a zde se po chodníku prostě jezdí místo komplikovaného několikerého přecházení. Město problém nevyřešilo ani na konci minulého volebního období, kdy do rozvoje cyklisticky mohutně investovalo.