Článek
V Madridu to řekl generální tajemník UNWTO Tálib Rifáí. Zároveň se ztotožnil s údajem Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA), že ztráty v letecké dopravě dosáhly 1,7 miliardy dolarů.
Rifáí však zdůraznil, že odhadnout celou hloubku krize vyvolané sopečným výbuchem je obtížné, protože vládne zmatek, pokud jde o stanovení odpovědností za důsledky. Výbuch na týden zablokoval leteckou dopravu ve většině Evropy a ztížil spojení mezi ní a Severní Amerikou.
Zatímco na kontinentě a na britských ostrovech už byly lety obnoveny, na Islandu je stále zavřeno hlavní letiště u Keflavíku. Jeho mluvčí nedokázal odhadnout, kdy bude otevřeno. Uzavřeno bylo v pátek, když nad ně poprvé od erupce sopky 14. dubna vítr začal hnát popel.
Od výbuchu bylo v Evropě zrušeno přes 100.000 letů a na letištích v různých částech světa stále zůstávají tisíce lidí, kteří čekají, až budou moci do Evropy odletět.
Britská společnost British Airways o víkendu nasadí své stroje na mimořádné linky, aby dostala do Británie lidi zablokované v New Yorku, Newarku, Hongkongu, Bombaji, Bangkoku, na Maledivách a na karibských ostrovech Antigua a Svatý Kryštof. Podobné mimořádné lety uskutečňuje společnost Ryanair do kontinentálního Španělska a na Kanárské ostrovy.
Branson: Lety se neměly ukvapeně rušit
Z Londýna v sobotu zazněla nová kritika na údajnou ukvapenost, s níž vlády jednotlivých zemí zakázaly létání nad jejich územím. Zakladatel letecké společnosti Virgin Atlantic Richard Branson řekl, že tato reakce byla přehnaná a že leteckým společnostem by měly být nahrazeny ztráty, které jim takto vznikly. Ztráty své firmy odhadl na 50 miliónů liber (1,5 miliardy korun).