"Cílem projektu bylo přiblížit znakovou řeč slyšícím, aby se nebáli kontaktu s neslyšícími, naučili se rozeznat postižení. Chceme, aby komunikace probíhala rukama," vysvětlila Martina Zahálková z unie. Podle Zahálkové je hluchota jediným postižením, jež člověk nevidí, není rozeznatelné okem.

Unikátní projekt, který odstartoval před měsícem, by měl být dlouhodobý. Unie počítá i s tím, že zaškolí neslyšícího zaměstnance na pozici vedoucího. Bude řídit chod kavárny, objednávky by měl vyřizovat pomocí mailu a SMS. "Nyní se snažíme domluvit s dodavateli, aby na to byli schopni reagovat," dodala Zahálková.

Hostům pomáhají obrazovky

S komunikací hostům v Pierot Café pomáhají dotykové obrazovky. Hosté přijdou, posadí se, rozbalí si na monitoru nabídku, naučí se znak a poté ho obsluze ukážou. Nefunguje to tedy jen tak, že by si host namačkal objednávku, obsluha si ji přečetla a přinesla.

Podle Zahálkové existuje citát o tom, že slepota odděluje lidi od věcí, ale hluchota od lidí. "S nevidomým se člověk domluví, s neslyšícím je komunikace mnohem obtížnější. Do podobného projektu v ČR ani jinde v Evropě nikdo nešel," uvedla. Podle dostupných informací existuje podobný projekt v Egyptě, kde v jednom z celosvětových řetězců s rychlým občerstvením mají speciální pult se slyšící a jeden s neslyšící obsluhou.

Vysvětlit práci neslyšícímu trvá déle

Pracovních nabídek pro postižené hluchotou je v Plzni minimum. Vysvětlit práci takovému člověku trvá údajně osmkrát déle než slyšícímu. Neslyšícím se tak daří získávat práci většinou jen manuální. Plzeňská unie neslyšících, jež v Plzni provozuje poradnu, na projekt získala podporu města Plzně, Plzeňského Prazdroje i úřadu práce.