„Nejpodstatnějším nálezem je dvakrát odskočené základové zdivo s hloubkou dva metry. Svědčí o tom, že se počítalo se stavbou monumentálního chrámu, k níž byla nezbytná pomoc celého města,“ vrátil se archeolog Muzea Vysočiny David Zimola do konce první poloviny 13. století.

Obrovskou historickou hodnotu přes metr širokých základů potvrdil i stavbyvedoucí Tomáš Kliner z firmy Archatt, která v uplynulých letech provedla velkou řadu rekonstrukčních památkových prací a nyní přibližuje léta ukrytý jihlavský unikát původní podobě.

Po zhruba dvou stech letech se kostel dočkal i původního prostoru, když dělníci konečně rozebrali dělicí zeď mezi hlavní lodí a presbytářem.

David Zimola nad jednou z koster nalezených půl metru pod podlahou. V kostelech se totiž dříve pohřbívalo.

:. David Zimola nad jednou z koster nalezených půl metru pod podlahou. V kostelech se totiž dříve pohřbívalo.
FOTO: Jana Pechová, Právo

Ohromující lehkost francouzské gotiky se tak rozlila do dvojnásobné délky spolu se světlem, které jí přišlo z dosud zazděné a již z velké části zrekonstruované části naproti. Kostel odkoupilo město Jihlava předloni v dražbě za zhruba šest miliónů korun. Z ulice nepříliš nápadné stavbě tím začala veselejší etapa historie.

Dobu temna si chrám prožil kromě velkého požáru v 16. století hlavně po tzv. josefínských reformách, kdy byl po odsvěcení předán armádě.

Staré stavební úpravy zcela zničily unikátní prostor

Ta ho jako kasárna a skladiště používala až do roku 1947. Tehdy provedené stavební úpravy zcela zničily unikátní prostor – na úrovni triumfálního oblouku byla vyzděna příčka, postupně snesena raně gotická klenba a zazděna raně gotická okna.

Pohled z ulice na kostel Povýšení sv. Kříže

:. Pohled z ulice na kostel Povýšení sv. Kříže
FOTO: Jihlava.cz

Během první části rekonstrukce za zhruba 20 miliónů korun se odvlhčí zdivo, opraví krov, střecha a venkovní omítky. Interiér se upraví do podoby respektující původní odlehčenou verzi stavby, která umožní pořádání kulturních akcí. Po roce 2010 by měla navázat druhá etapa prací, při níž se u fresek a prvků výzdoby setkají hlavně restaurátoři.