"Obětí pásmové nemoci se člověk může stát po překročení více, nejčastěji nejméně pěti časových pásem v jednom dni. Příznaky jsou obvykle horší při cestování směrem na východ, dramatičtější průběh je u starších lidí," uvádí server dobry-spanek.cz.

Při cestě na východ mívá člověk obvykle problém v novém čase usnout, při cestě na západ se zase budí brzy ráno. Oba tyto stavy způsobují únavu, problémy s koncentrací, slabost a špatnou náladu.

Dostatek spánku je základ

Kdo se chce těmto problémům vyhnout, měl by podle serveru využít nejstarší a nejvíce používané metody - dostatečně se před cestou vyspat a v průběhu letu pít hodně nealkoholických nápojů. Po příletu by se měl co nejdříve přizpůsobit novému časovému pásmu. Pokud přiletí ráno nového času, měl by jít spát až večer. Měl by pravidelně jíst sytá jídla, pohybovat se na čerstvém vzduchu a sluníčku.

Další cestou je úprava jídelního režimu před letem a během letu - ve dnech před odletem mají být snídaně i oběd bohaté na bílkoviny, dobré je jíst maso, vejce a luštěniny. Mezi 15:00 až 17:00 by člověk neměl pít kávu. K večeři by si měl dát jídlo s vyšším podílem cukrů jako těstoviny nebo brambory. Kdo není diabetik, může si dopřát i sladkou večeři.

Pomáhá i melatonin, který je na předpis

Na den odletu pak připadá hladovění. Pokud cestovatel letí na západ, například z Prahy do New Yorku, stačí mu hladovět půl dne a do oběda by měl vynechat kávu. Směřuje-li jeho let na východ, měl by hladovět celý den a káva se doporučuje až v době mezi 16:00 a 23:00.

Novinkou je používání tabletového melatoninu, což je tělu vlastní hormon, který upravuje čtyřiadvacetihodinový rytmus, tedy i spánek. Melatonin se užívá před spaním po příjezdu na místo pobytu. Tablety jsou na předpis a o jejich užití by vždy měl rozhodnout lékař.