Dörte Kleinová dodala, že zájem o letenky do Číny je i mezi Čechy; společnost prý letos zaznamenala dvouciferný růst počtu českých pasažérů na linkách do nejlidnatější země světa.

Jeden z největších prodejců letenek v ČR, společnost Asiana, registruje velký zájem o letenky již od počátku roku. Podle obchodního ředitele Josefa Trejbala se však poslední dobou prodává letenek méně, neboť ceny prudce vzrostly.

Letenky do Číny jsou o 30 000 korun dražší

"I v těchto dnech se se zájmem setkáváme, ten je ovšem jen chvilkový do poznání, že lety zpět jsou vyprodané až do týdne po olympiádě a cena vyšší než 50 000 korun," řekl Trejbal. Ještě před nedávnem se přitom cena letenky pohybovala kolem 20 000 korun. Z ČR do Číny nevede žádná přímá linka, takže je nutné přestupovat v některém evropském leteckém uzlu.

Také cena zájezdů s blížící se olympiádou roste. V závěru loňského roku stál čtrnáctidenní pobyt a letenka 33 000 korun, nyní se ceny pohybují kolem 100 000 korun. "Téměř veškeré lety a hotely už jsou vyprodané," vysvětlila nárůst Kateřina Benešová z CK Senator Travel. Vstupenky na sportovní klání CK nenabízejí.

Na olympijské soutěže dostala Česká republika přiděleno 6 000 lístků, ačkoliv sportovní fanoušci žádali o několik tisíc více. Oficiální distributor vstupenek, jímž byla CK Čedok, hlásil vyprodáno již počátkem roku. Ceny vstupenek se pohybovaly v rozmezí od 100 korun do 16 300 korun. Nejdražší je úvodní ceremoniál.

Právě komplikace s distribucí vstupenek způsobily, že do Číny míří v drtivé většině individuální turisté. "Ve srovnáni s předcházející letní olympiádou registrujeme menší zájem ze strany klientů," uvedla Benešová.

Podle odhadů analytické společnosti Mag Consulting může olympiáda probudit zájem Čechů o Říši středu. Loni do Číny zavítaly zhruba čtyři tisícovky českých turistů, což je o deset procent více než rok předtím. Mag Consulting předpokládá, že se letošní nárůst bude díky olympiádě počítat v desítkách procent.

Olympiáda jako reklama

Zájem o Čínu však mohou projevit turisté i mimo olympijské termíny, olympiáda může posloužit pouze jako reklama. "Očekáváme nárůst zájmu na podzim," uvedl například marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. "Plánované turistické zájezdy cestovních kanceláří, pro které vystavujeme letenky, se kvůli ceně přesouvají na září," potvrdil současný vývoj Trejbal z Asiany.

Obecně se dá říci, že Čína je na turistické mapě českých turistů spíše popelkou. Mezi stále oblíbenějšími exotickými zájezdy si Čína drží zhruba jednoprocentní podíl, zájem o ní však stále roste. Typičtí zájemci o poznávací zájezdy do Číny jsou podle průzkumu MagConsulting mladí úspěšní lidé mezi 20. a 35. rokem, toužící po poznání, dobrodružství a nevšedních zážitcích.