Nalézt funkční využití pro bývalé olympijské vesničky bývá v poslední době problémem. Na místě nejprve vyrostou za velké peníze spousty budov a komunikací, které ale po skončení sportovního svátku nemají žádné jiné uplatnění. Tomu se právě zástupci města na pobřeží Černého moře chtějí vyhnout, a proto mezinárodní urbanistickou soutěž vypsali. Vítězný projekt nese název Imeretinka 2.0.

Na pobřeží Černého moře v Soči by mělo na místě bývalé olympijské vesničky vzniknout nové letovisko.

Na pobřeží Černého moře v Soči by mělo na místě bývalé olympijské vesničky vzniknout nové letovisko.

Nizozemci, kteří do přípravy projektu zapojili i svůj dceřiný ateliér Masa a kolegy ze studia TPO Reserve, vytvořili návrh moderního městečka, kde nechybí kromě obytných budov nezbytné obchodní zóny, administrativní budovy, ale samozřejmě také škola, školka, a především relaxační oblasti.

Nové letovisko počítá se zachováním olympijského parku. Za ním, dále od moře, bude pak vzdělávací centrum a škola.

Nové letovisko počítá se zachováním olympijského parku. Za ním, dále od moře, pak bude vzdělávací centrum a škola.

Jedním z hlavních kritérií, jež si pro svůj návrh autoři stanovili, byla vstřícnost nového městečka vůči pěším. Současná síť silnic je pro potřeby obyčejného městečka naddimenzovaná. Množství, a především šíři ulic zcela změnili, vytvořili hlavní okruh, ale především budoucím obyvatelům a turistům nabídli prostředí, které je vstřícné vůči chodcům a eventuálně i cyklistům. Ti všichni by měli mít příjemný, až intimní pocit na své pouti městečkem, s možností zajít si a usednout v bezpočtu kaváren a restaurací, aniž by byli rušeni nadměrným dopravním ruchem.

Takto by mohla vypadat jedna z tříd nového letoviska.

Takto by mohla vypadat jedna z tříd nového letoviska.

V návrhu je kladen velký důraz na zeleň.

V návrhu je kladen velký důraz na zeleň.

Nizozemci věnují ve svém projektu velkou pozornost také zeleni a její funkci. V současnosti existují na dané části pobřeží Černého moře tři zelené ostrovy, které jsou od sebe ale odděleny.

V projektu jsou proto propojeny bohatě zelenými promenádami, aby obyvatelé a návštěvníci mohli z jednoho místa na druhé příjemně procházet nebo projíždět na kole. Zároveň pak tyto zelené koridory podpoří migraci drobných živočichů, jako jsou hmyz, ptáci a další.

Návrh toho, jak by mohla vypadat marina.

Návrh toho, jak by mohla vypadat marina.

Nová výstavba je sdružena kolem dvou hlavních os, které společně začínají v místě existujícího nádraží Olympijská stanice. To má zůstat zachováno – od něj pak jedna osa vede přes nově vytvořené vzdělávací středisko (včetně školy) až k olympijskému parku, druhá vede přes obchodní zařízení až k nově vytvořené marině.

Architekti vymysleli pro každou rezidneční zónu individuální vzhled zástavby.

Architekti vymysleli pro každou rezidenční zónu individuální vzhled zástavby.

Autoři do svého návrhu zakomponovali i již existující rezidenční zástavbu a přidali dalších šest obytných komplexů, které od sebe výrazně vizuálně odlišili. Vědomi si toho, že jednotný vzhled celé zástavby by působil nepříjemně ubíjejícím a nudným dojmem, vymysleli pro každou z obytných zón zcela samostatný vzhled.

Tuto část nové zástavby pojmenovali autoři Ptačí městečko.

Tuto část nové zástavby pojmenovali autoři Ptačí městečko.

S velkým počtem obyvatel i turistů souvisí logicky i velký počet automobilů, které bude třeba někde zaparkovat. Vzhledem k přímořskému prostředí a riziku možných záplav odpadly jako první podzemní garáže. Architekti proto museli jednotlivé zóny vymýšlet opět velmi kreativně, v závislosti na konkrétních možnostech jednotlivých zón.

Nové letovisko bezprostředně sousedí s olympijským parkem (kruhový areál vpravo).

Nové letovisko bezprostředně sousedí s olympijským parkem (kruhový areál vpravo).

Jedním z míst, kde našli prostor pro odstavená auta, jsou okraje původních širokých ulic, které projdou velkou proměnou. Podle návrhu mají být nejenom obklopené spoustou zeleně, ale zároveň i zúžené právě o okrajové parkovací pruhy.