„Svou pozoruhodnou monumentalitou a hypnotizující důstojností nepřestávaly fascinovat generace i dlouho poté, co zmizely z oblohy. Vzducholodě vždy ztělesňovaly věčnou lidskou touhu létat a zároveň určitý utopický ideál. Vzducholoď nad Centrem současného umění nese jméno jedné z nejznámějších postav utopické literatury,” říkají v průvodním slovu ke svému dílu autoři Leoš Válka, Martin Rajniš a David Kubík.

Centrum moderního umění v pražských Holešovicích získalo přistavěním nového prostoru velice nevšední doplněk, který jej učinil zcela unikátním.

Centrum současného umění v pražských Holešovicích získalo přistavěním nového prostoru velice nevšední doplněk, který jej učinil zcela unikátním.

FOTO: Jan Slavík, DOX (2x)

Po technické stránce je 42 metrů dlouhá vzducholoď spočívající na střeše centra ocelovo-dřevěná konstrukce. Její tvar evokuje modely, které se vyráběly na počátku 20. století.

Z vrchní strany je vzducholoď chráněna pláštěm z ETFE folie, která ji chrání před povětrnostními vlivy jako deštník.

Z vrchní strany je vzducholoď obložena pláštěm z ETFE folie, který ji chrání před povětrnostními vlivy jako deštník.

Základní kostru tvoří 14 příhradových obručí, mezi nimiž autoři ponechali rozestupy 2,2 až 3 metry. Vzájemně jsou propojeny vodorovnými prvky, které se sbíhají v zádi a ve špici. Dřevěné lamely jsou vyrobeny z modřínového dřeva.

Lamely pokrývající povrch vzducholodi jsou z modřínového dřeva.

Lamely pokrývající povrch vzducholodě jsou z modřínového dřeva.

FOTO: DOX (4x)

Kostru doplňují lanová táhla napomáhající její stabilitě. V horní části je pak vzducholoď kryta membránovou konstrukcí z ETFE fólie, která ji chrání před nepříznivými klimatickými vlivy jako deštník.

Interiér vzducholodi slouží jako nový prostor určený především pro společenské a kulturní události.

Interiér slouží jako nový prostor určený především pro společenské a kulturní události.

„Nosná kostra vzducholodě je ukotvena v požadované výšce k nakloněné ocelové mostovce, která současně tvoří nosný podklad pro vnitřní dřevěnou podlahu vzducholodě. Přístup je řešen dvojicí bočních ocelových schodišť,” popisují autoři projektu.

Vnitřek konstrukce Gullivera

Vnitřek konstrukce Gullivera

Tělo vzducholodě doplňuje gondola, do níž se sestupuje po komínovém žebříku z paluby.

Prostor pod palubou

Prostor pod palubou

Aby mohl sloužit svému účelu, tj. k setkávání nad moderním uměním a literaturou, je interiér vybaven audiovizuální a světelnou technikou. Samozřejmostí je celoroční provoz, jenž umožňují instalované infrapanely.