Norové si fjordu považují pro jeho čistý a ničím nerušený vzhled. Zelené stráně na pevnině se svažují až k moři, zatímco z jeho vod vystupuje spousta malých ostrovů lákajících návštěvníky k prozkoumání.

Po pobřeží jsou, ať již samostatně, nebo po skupinkách, roztroušena venkovská a rybářská stavení, velké i malé lodi proplouvající fjordem udávají jeho životu pomalý, jakoby líný rytmus. Bylo zřejmé, že spojnice obou břehů by tento kolorit neměla nikterak narušit.

Povrch pontonů bude porostlý vegetací, takže se promění v pás kulatých ostrůvků.

Povrch pontonů bude porostlý vegetací, takže se promění v pás kulatých ostrůvků.

FOTO: Snøhetta

Pod vodu ponořený tunel hlavnímu požadavku bez zbytku vyhovuje. Designéři zvažovali zpočátku dvě varianty. Podle té první by dvojice tubusů byla ukotvena k mořskému dnu a její existenci by při pohledu ze břehu ani z vody nic neprozrazovalo.

Podle jedné varianty měl být tunel ukotven do dna fjordu.

Podle jedné varianty měl být tunel ukotven do dna fjordu.

FOTO: Snøhetta

Druhá varianta, která se těší daleko větší pozornosti, jsou tubusy tunely zavěšeny plovoucích pontonech.

U druhé varianty, která se těší daleko větší pozornosti, jsou tubusy tunelu zavěšeny na plovoucích pontonech.

FOTO: Snøhetta

Druhá varianta, která se nakonec ukázala jako zajímavější, počítá naopak s tím, že dvojice tubusů bude v pravidelných intervalech připojena ke kruhovým pontonům volně plovoucím po hladině moře.

Tunel tak sice bude zanořen dostatečně hluboko pod hladinou, aby nepřekážel proplouvajícím lodím, ovšem ty budou mít díky pontonům o jeho poloze neustále přesný přehled.

Boční strany svrchu vegetací porostlých pontonů budou přitom v noci osvětleny, aby byly dobře vidět. Při pohledu z výšky tak bude jejich pás vypadat jako cesta z plochých oblázků přes potok. V noci se pak promění v řadu svítících prstenů.

Fjord podle návrhu přepne pás kruhových ostrůvků prozrazující kudy hluboko pod vodou vede tunel.

Fjord podle návrhu přetne pás kruhových ostrůvků prozrazující, kudy pod vodou vede tunel.

FOTO: Snøhetta

Jeden z tubusů podvodního tunelu bude patrně vyhrazen jen pro pěší a sportovce.

Jeden z tubusů podvodního tunelu bude patrně vyhrazen jen pro pěší a sportovce.

FOTO: Snøhetta

Z návrhu podvodního tunelu není zatím zcela zřejmý jeho přesný režim provozu. Projekt však zjevně počítá s tím, že tubusy bude možné využít jak pro automobilovou dopravu, tak čistě jen pro pěší a cyklisty.