Jejich počin nese název Ott’s yard a je zároveň domovem Tatiany a Catheriny.

Projekt získal hned několik ocenění na letošním ročníku cen RIBA za nejlepší architekturu ve Velké Británii. Odborníci oceňovali hlavně komplikovanost místa, kde dům vznikl, a způsob, jak jej architektky využily.

Střechy domů jsou osázeny do trojúhelníkových políček.

Střechy domů jsou osázeny do trojúhelníkových políček.

FOTO: Tatiana von Preussenová

Mezi domky je malý dvorek.

Mezi domky je malý dvorek.

FOTO: Tatiana von Preussenová

Prostor v horním podlaží je přístupný po schodištích v interiéru i z exteriéru.

Prostor v horním podlaží je přístupný po schodištích v interiéru i z exteriéru.

FOTO: Tatiana von Preussenová

Na malou parcelu se přichází úzkou dlouhou uličkou. K pozemku se ze všech stran sbíhá na 23 dělicích zídek dvorků domů, které společně tvoří jeden velký blok. Nezdálo se tedy, že by tento poslední volný kousek země bylo možné ještě nějak zužitkovat.

Architektky ovšem krok po kroku vypracovaly návrh, jak do sevřeného prostoru vmáčknout nikoli jeden, ale hned dvojici domů.

Pozemek je přístupný úzkou uličkou.

Pozemek je přístupný úzkou uličkou.

FOTO: Tatiana von Preussenová

Fasáda domků ladí s fasádami okolních domů.

Fasáda domků ladí s fasádami okolních budov.

FOTO: Tatiana von Preussenová

Volný prostor, který mezi dvorky zbýval, měl trojúhelníkový tvar, a právě ten se stal inspirací pro charakter staveb. Oba domy jsou nakresleny na přibližně stejném a stejně velkém trojúhelníkovém půdorysu, takže jejich interiéry jsou si nápadně podobné.

Všudypřítomný trojúhelník ovládl také dlažbu i pracovní plochy v kuchyni.

Všudypřítomný trojúhelník ovládl také dlažbu i pracovní plochy v kuchyni.

FOTO: Helen Binetová

Kuchyň je spojena s jídelnou

Kuchyň je spojena s jídelnou.

FOTO: Tatiana von Preussenová

Motiv trojúhelníku se pak opakuje nejen ve dvojici zahrádek, jež k domům náležejí (každý má svou), ale také na jejich svažujících se zelených střechách, které jsou triangulárně rozčleněny.

Stejný tvar mají samozřejmě i světlíky na střechách. Díky preciznímu dodržování trojúhelníkového vzoru připomíná dvojice domů z výšky rozsypané střípky kaleidoskopu anebo – jak nabízejí autorky – rozložený větrníček.

Všudypřítomný trojúhelníkový vzor se objevuje i na obkladech v koupelně.

Všudypřítomný trojúhelníkový vzor se objevuje i na obkladech v koupelně.

FOTO: Tatiana von Preussenová

FOTO: Helen Binetová

O návrh zelených střech se postarala architektka Arabella Lennox-Boydová. Každá z trojúhelníkových ploch je osázena jiným druhem rostlin, převážně z rodu rozchodníků. Až se všechny květy rozvinou, vytvoří dohromady bledě modrý a krémově bílý pás.

FOTO: Helen Binetová

FOTO: Helen Binetová

Horní patro jednoho z domů.

Horní patro jednoho z domů

FOTO: Helen Binetová

Domy mají jako hlavní prostor přízemní podlaží. Tam je společenská zóna spojující kuchyň a jídelnu. V přízemí je rovněž koupelna, toaleta a dvojice ložnic. Další obytný prostor, sloužící jako obývací pokoj, je o patro výše. Přístupný je nejen po schodišti uvnitř domu, ale také po schodech z exteriéru.

Postupný vývoj projektu

Postupný vývoj projektu

FOTO: vPPR Architects (4x)

Přízemí

Přízemí

Horní patro

Horní patro

Střechy

Střechy