Stavebník vily Spaun se v roce 1879 stal majitelem sklářské hutě v Klášterském Mlýně u Rejštejna na Šumavě. Sklárna se kolem roku 1900 proslavila výrobou secesního irisovaného skla (dekorovaného tenkou vrstvou kovu s duhovými odlesky) jedinečné uměleckořemeslné kvality. Tento typ skla se objevil i na dekoracích elegantní vily.

Vilu krášlí i geometrické vzory.

Vilu krášlí i geometrické vzory.

FOTO: autorský tým Slavné vily Plzeňského kraje

Ve sklárně byly realizovány návrhy řady vídeňských umělců v čele se slavnými jmény: Josefem Hoffmannem a Kolomanem Moserem. To jistě ovlivnilo i vkus mladého architekta Leopolda Bauera jako projektanta novostavby rodinné vily.

Vstup do vily je velmi reprezentativní.

Vstup do vily je velmi reprezentativní.

FOTO: autorský tým Slavné vily Plzeňského kraje

Stavba vznikla v těsném sousedství sklářské hutě. Schodištěm je rozdělena na dvě hlavní části – na reprezentativní halu a na jednopatrovou obytnou budovu. Podnikatelské zaměření majitele a stavebníka vyjádřil architekt tím, že do původně okrově žluté omítky vsadil prvky z irisovaného skla. Plochy štítů stavby zvýrazňuje geometrický vzor z dlaždic.

Dekorativnost štítů původně umocňoval červený nátěr trámů, Bauer tak vyjádřil svůj vztah k tradiční šumavské architektuře. Funkčně vyřešenému přízemí dominoval velký prostor ložnice se sousedící koupelnou s bílými a modrými skleněnými dlaždicemi s efektním irisovaným povrchem.

Interiér vily je plný secesních dekorací.

Interiér vily je plný secesních dekorací.

FOTO: autorský tým Slavné vily Plzeňského kraje

Bauer spoluvytvářel principy vídeňské geometrické secese. To je vidět i v interiéru reprezentativní haly s velkým krbem obloženým skleněnými dlaždicemi.

Vila patří k projektům v duchu modernistických tendencí a má stroze dekorativní vzhled, který stavbě ale neubírá na funkčnosti.

Perlou interiéru se stal velkolepý krb.

Perlou interiéru se stal velkolepý krb.

FOTO: autorský tým Slavné vily Plzeňského kraje

Představu o Bauerových architektonických a výtvarných záměrech dnes nicméně zprostředkovává hlavně vnější podoba vily. Původní vzhled interiérů už známe jen z dobových vyobrazení.

Patrně v roce 1906 byla u vstupu do vily osazena skleněná mozaika s klasicizujícím vodotryskem a pestrými pávy a motýly, jejím autorem byl karlovarský rodák Richard Teschner.