Jaké zařízení si pořídit pro domácí posilovnu, bude pro laika složitý oříšek k rozlousknutí. I v případě, že pro nás není cvičení španělská vesnice, poradíme se s odborníky. Na samém začátku si zdůvodníme, proč a jak chceme cvičit doma. Zatímco cílem většiny žen bude snaha spálit tuky, muži budou chtít nabrat svalovou hmotu. A právě aerobní trenažéry je nutné vybírat podle osobních preferencí. Přece sport, a hlavně ten domácí, má být především zábavou.

Někdo preferuje jízdu na kole, jiného láká veslování a další nevynechá žádnou příležitost si zaběhat.

A navíc nemáme stejné výchozí podmínky pro umístění strojů v bytě. Nejspíš budeme volit mezi rotopedem a ergometrem, nebo crossovým (eliptickým) trenažérem. Ti šťastnější, kteří mají více místa, mohou uvažovat třeba o běžeckém pásu či veslovacím trenažeru.

Pohyb je přínosem pro zdraví

Pohybové činnosti mohou mít mnoho forem. Významné pro zdraví jsou pravidelné aerobní aktivity, které zvýší dechovou a srdeční frekvenci, a tím i množství okysličené krve přiváděné ke svalům a orgánům. Pomáhají nám zvyšovat kondici, zvyšují psychickou odolnost, přinášejí radost z pohybu a pomáhají nám se snižováním nadváhy.

Základní pohybovou aktivitou je chůze. Už 20 minut svižné chůze alespoň 3x týdně přináší body pro naše zdraví. A provozujeme-li sport venku, zvyšují se relaxační účinky.

Podobně je to s během, jízdou na kole, plaváním nebo během na lyžích. Všechny tyto sporty ovšem nelze v přírodě provozovat celoročně. Nevhodné počasí nám může často zmařit naše tréninkové plány. Řešení je velice snadné a navíc i účelné a nabízejí je výrobci fitness trenažérů.

S trenažéry ke zdravému pohybu

Cvičení na domácích fitness trenažérech má pro naše zdraví velký význam, ale je nezbytné provádět cviky správně. K tomu je zapotřebí konzultace s odborníkem.

Při tréninku se aktivují a posilují velké svalové skupiny nezbytné pro každodenní bezproblémový pohyb. Komplexní pohyb na crossových nebo veslovacích trenažérech má zase dobrý vliv na celkový metabolismus.

Moderní trenažéry kontrolují náš trénink už tím, že řídí intenzitu zátěže, což minimalizuje riziko úrazu nebo přetížení.

Všechny výše popisované formy aerobních aktivit lze z přírody jednoduše přenést do cvičebních sestav na jednotlivých trenažérech.

  • Chůzi, běh a v případě trenažérů vyšší třídy také sprint nabízejí í běžecké trenažéry.
  • Jízdu na kole s veškerým komfortem simulují rotopedy, ergometry a cyklotrenažéry.
  • K vodě - i když docela na suchu - mají blízko veslovací trenažéry.
  • Klouzavý pohyb připomínající běžecké lyžování nabízejí crossové trenažéry. Ty se v poslední době těší velké oblibě, jejich nabídka je velice pestrá a cenově dostupná.

Cvičení rozdělíme do tří fází

Ať už pro své pohybové aktivity zvolíme jakýkoli typ fitness trenažéru, vždy mějme na paměti, že naše tréninková jednotka by měla mít pevně rozčleněnou strukturu. Cvičení je proto vhodné rozdělit na tři fáze.

V první fázi zahřátí rozcvičíme pohyblivost velkých kloubů - např. na běžeckém pásu, rotopedu nebo crossovém trenažéru - aktivujeme stabilizační systém páteře a začneme pravidelně dýchat. Tato část tréninku by měla trvat zhruba 10 minut.

Druhá fáze je tréninková, kdy během 40 minut střídáme jednotlivé trenažéry ideálně v intervalové formě: 1 minuta vyšší zátěž, 2 minuty nižší zátěže.

Závěrečných 10-15 minut věnujeme třetí, zotavovací fázi. Během ní cvičíme podobně jako v úvodní fázi s menší intenzitou např. na běžeckém trenažéru, a snažíme se zbavit únavy a uvést tělo do klidu.

Posilovací stroje si lze vybírat

Pohyb chrání před nemocemi a zlepšuje mnoho parametrů a funkcí v lidském těle. Vždy ale cvičíme promyšleně, nepřepínáme se, zatížení zvyšujeme postupně a nezapomínáme na význam odpočinku. A pokud máme pochybnosti o svém zdravotním stavu či o způsobu správného cvičení na trenažéru nebo o vhodnosti zvoleného pohybu pro naše zdraví, konzultujeme vše s lékařem, fyzioterapeutem, nebo s fitness trenérem.

Posilovacích strojů je nepřeberné množství, ale každý je určen na něco jiného. Je proto nutné si před nákupem dobře rozmyslet, který zvolíme. Nevyplatí se pořizovat si laciné stroje bez uvedení výrobce. Proč? Nevydrží takovou zátěž a nenabízejí pozáruční servis.

Rotopedy - zlepšují tělesnou kondici a vytrvalost, zvyšují vitální kapacitu plic, posilují kardiovaskulární systém, pomáhají při rehabilitaci a rekonvalescenci.

Cyklotrenažér - nahradí vyjížďky na kole, je to účinný, příjemný a bezpečný způsob pro zlepšení fyzické kondice a zpevnění svalů nohou.

Crossový trenažér - je velice účinný pro zapojení horní i dolní poloviny těla a posílení svalů, kompletně posiluje a formuje postavu a má také pozitivní účinek na srdce. Patří mezi všestranné posilovací stroje, pomáhá rychle spalovat přebytečné tukové zásoby a formovat postavu.

Běžecký pás - rychle dosahuje maximální srdeční výkonnosti, efektivně zlepšuje vytrvalost, je-li vybaven systémem odpružení, šetří klouby a šlachy, některé běžecké plochy jsou sklopitelné a jsou vybaveny bohatou nabídkou programů.

Veslařský trenažér - procvičuje všechny svalové skupiny, optimálně posiluje celé tělo, zejména horní polovinu, procvičí paže i nohy, ramena, břicho i záda, pomáhá při zpevňování postavy i spalování tělesného tuku.

Stepper - k dostání jsou různé druhy, slouží k posílení hýždí a stehen, pomáhají zlepšovat oběhový systém a celkovou fyzickou kondici.

Posilovací lavice - používá se ke zpevnění a posílení břišních svalů, zabraňuje namáhání zad a krku na nesprávných místech, je to multifunkční přístroj pro intenzivní domácí trénink, je vybaven stabilním rámem osazeným rameny pro cvičení, s nastavitelnou zádovou opěrkou, polohovatelným posilovačem nohou a výškově nastavitelným stojanem na činku.

Spiningové kolo - slouží ke spalování tuků, tvarování a zpevňování postavy. Je ideální pro posílení svalů nohou, hýždí, paží a trupu.

Ostatní cvičební pomůcky - mezi ně patří opěrky na kliky, zátěžové pásy, posilovací kleště a kroužky, švihadla, gumové expandery, rotační disky, činky, gymnastické míče, gymnastické gumy a spousta dalších - uzavírají kruh všestranného kondičního tréninku.