Hlavní obsah

Pěší zóna na Smetanově nábřeží v Praze opět nebude

Právo, Stáňa Seďová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přívrženci iniciativy Auto*Mat se v úterý 30. 8. zasnili a slavnostně otevřeli pěší zónu na Smetanově nábřeží. Ta v úseku od Národního divadla až po Rudolfinum vrátí nábřeží s nejkrásnějším výhledem na Pražský hrad chodcům. Jenomže to byl jen sen.

Foto: Stáňa Seďová, Právo

Iniciativa Auto*Mat by chtěla ze Smetanova nábřeží vytvořit pěší zónu.

Článek

Že by kolonádu mezi Národním divadlem, Karlovým mostem až k Rudolfinu po rekonstrukci tramvajových tratí už nedusily kolony aut a kromě tramvají, taxislužby a zásobování by tam vládli chodci, zatím zůstává jen zbožným přáním. Iniciativa Auto*Mat za myšlenku bojuje už od roku 2005, kdy její částečné víkendové zavedení přislíbil tehdejší primátor Pavel Bém (ODS), stále však bezúspěšně.

„Rekonstrukce tramvajové trati byla ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli a dnes tu už zase jezdí auta. Proto spouštíme petici a žádáme Pražany o podporu. Tranzitní doprava do centra moderního města nepatří,“ prohlásil na včerejším happeningu Vít Masare z Auto*Matu.

Podle studie, kterou si nechala iniciativa zpracovat, tudy projde pěšmo každý den patnáct tisíc lidí, ale změnu by určitě uvítalo i třicet tisíc turistů, kteří se každý den motají na nepřehledné křižovatce u Karlova mostu. Vyloučení automobilového provozu by pomohlo i tramvajím, kterými denně cestuje přes třicet tisíc lidí. Soupravy tu totiž často uvíznou v koloně aut.

Stav Smetanova nábřeží neodpovídá jeho využití.
Vratislav Filler, autor studie

„Stav Smetanova nábřeží neodpovídá jeho využití. Zatímco lidé v autech tvoří necelou třetinu těch, kdo se tudy pohybují, silnice zabírají polovinu prostoru. Navíc automobilů, pro které je tato zóna cílová, je jen 0,2 procenta. Těch, kteří si tudy zkracují cestu, je 28 procent. Přitom by místo toho mohli využít dva kilometry vzdálený Strahovský tunel,“ zdůraznil autor studie Vratislav Filler s tím, že od roku 2000 do roku 2007 tu poklesl počet pěších o třetinu.

Proměnu v pěší zónu by přivítal i ředitel Nové scény Národního divadla Štěpán Kubišta, ředitel České filharmonie David Mareček, děkan Fakulty sociálních věd UK Jakub Končelík, stejně tak děkan Filozofické fakulty Michal Stehlík a mnozí provozovatelé místních restaurací a barů, kteří by nový prostor mohli využít pro zahrádky.

Vedení Prahy se však k možnosti brzkého otevření pěší zóny na Smetanově nábřeží staví odmítavě. „O těchto úvahách víme a máme k nim celou řadu analýz. Dokud však nebude dokončen městský okruh, otevřít pěší zónu není možné. Maximálně si můžeme jednu neděli v roce vyzkoušet, jaké by to bylo, ale jinak jde zatím o hypotetické úvahy,“ komentoval snahu iniciativy primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Onou jednou nedělí je Evropský den bez aut, kterým je letos 17. září.

Reklama

Související témata:

Související články

Zájemci o byt dělají jen malé kompromisy

S členem představenstva a výkonným šéfem společnosti M&K Development, Karlem Týcem, hovoříme o důvodech, proč zákazníci kupují byty „na papíře“, přestože je na...

Výběr článků

Načítám