Na skále zde hodlá developerská společnost CTR Group, v níž dříve působil současný náměstek primátora Pavel Richter (TOP 09), postavit tři viladomy.

Radnice zahájila stavební řízení na Vánoce a stavbu na konci letošního ledna nepravomocně povolila.

Místním více než třem stovkám signatářů petice proti stavbě přes jejich naléhání nesdělila, kudy se na ni bude vozit beton nejen do základů. Naopak k příslibu studie dopravní obslužnosti, který si Zlíchovští vymohli na exstarostovi Milanu Jančíkovi (tehdy ODS), se nyní titíž úředníci neznají.

„Žádost o vydání stavebního povolení byla z hlediska dopravy kladně posouzena dotčenými orgány, hájícími tyto zájmy,“ odpověděla na dotaz Práva šéfka stavebního odboru Prahy 5 Eva Čechová. Podle ní stavební úřad „nemůže ve svých procesních řízeních a rozhodování, přejímat sliby jednotlivých volených zástupců samosprávy“.

Dopravní studie měla vzniknout do konce volebního roku 2010. Zda skutečně existuje a jaké jsou její závěry, radnice, která ve stavebním povolení slibuje „minimalizaci negativních dopadů stavby“, Právu nesdělila. „Dopravu prostě nemají vůbec vyřešenou. Současná radnice se k problému staví hůř než minulé vedení,“ řekl Právu starousedlík Stanislav Kohout, nad jehož autoservisem mají tři viladomy vyrůst. Kohout se obává, jak se zachová skála, k níž je přilepen jeho dům.

Spekulace nejsou oprávněné

Na Zlíchově lze slyšet hlasy o možném politickém pozadí stavby, kterou ještě v developerských službách pomáhal na místě domluvit současný náměstek Richter. Však jeho TOP 09 je hlavní koaliční stranou i v Praze 5 a v blízkých Hlubočepech mají mít někteří její představitelé také své stavební zájmy.

Richter spekulace odmítl, zdůraznil, že pro CTR nepracuje už 1,5 roku.

„Projekt jsme projednávali od roku 2006 a od počátku jsme naráželi na mnoho různých, až neobvyklých překážek. Pokud vím, tak veškeré sporné body byly uspokojivě vyřešeny v první polovině roku 2010,“ sdělil Právu Richter, který se zastupitelem stal na podzim 2010.

Architekt viladomů Jan Viktorín Právu řekl, že se stavba chystá už od roku 1999. Kvůli dopravním problémům se navrhovalo přivézt těžké technologie po železnici ke žvahovské stanici.

Původně podle něho mělo být ve vilách padesát bytů, počet se posléze snížil na pět v každém domě. Nadzemní podlaží mají být dvě. „Patnáct bytů žádnou šílenou spoušť nenadělá,“ argumentoval Viktorín.

Minimální zásahy

Architekt zdůraznil, že vápencový útvar je v územním plánu Prahy z roku 1999 vyhrazen obytné funkci. Podle něho se opustily představy podzemního parkování a zásahy mají být minimální, upřednostnit se má zdění. A kudy dorazí beton pro základové desky?

„Doprava je samozřejmě problém,“ připustil Viktorín. Podle jeho informací by míchačky měly jezdit od Hlubočep, přičemž můstek přes Dalejský potok u pobočky autoservisu by se měl upravit, aby unesl vyšší zátěž a aby se mohl odstranit zákaz vjezdu náklaďáků z ulice Pod Žvahovem.