Chybět v něm nebudou společenské a kulturní budovy, zdravotní středisko, obchody, mnoho bytů, vil a park. Deník Právo oslovil developera, který začal s ambiciózním projektem, jenž by měl zcela změnit tvář centrální části Libuše, a zjistil, jak bude vypadat.

Veřejnosti bude finální podoba zamýšlené výstavby, která by měla být hotova současně s otevřením metra a tramvajové točny za devět let, představena 24. září. Společnost KZP group již v Libuši postavila 50 řadovek, 80 bytů a několik hřišť a na projektu pracuje už 5 let.

„Realizovali jsme různé menší projekty a pak jsme byli osloveni, ať ukážeme, jak bychom to postavili celé. To bylo asi v roce 2001. Byla to výzva, protože přímo v Praze už je jen pár míst, kde lze vytvořit skutečně zajímavý a funkční urbanistický projekt. Oslovili jsme mnoho architektů a nakonec jsme vybrali návrh toho nejméně známého, který to ve svých padesáti letech vzal jako životní příležitost,“ popsal Právu Pavel Jagrik ze společnosti KZP group.

Myšlenka z Acapulka

„On tomu dal obal a já dodám střeva. Mám přesnou představu, jak by tam měli lidé žít. V čistém zeleném prostředí se skvělým servisem a službami, které jim ušetří čas. Mohou si pak užívat s dětmi v parku nebo s rodinou na zahradě. Myšlenku jsem si přivezl z Acapulka, kde jsem dlouho žil,“ dodal Jagrik.

Na 128 000 m2 rozprostírajících se mezi ulicemi Zbudovská a K Jezírku by měl stát kromě řadovek, které už jsou postavené, a šestnácti městských vil, s jejichž stavbou se začalo, 10 kilometrů čtverečních velký park s arboretem, kolonádou, moderními dětskými hřišti, fontánou, centrem s kulturní síní, zdravotním střediskem, sídlem městské části a také s obchody a restauracemi. Do roku 2020 už by zde měla být zprovozněna i stanice metra Libuš a konečná tramvají, které sem povedou z Modřan.

„Myslíme především na služby, zázemí, dopravní obslužnost a servis pro rezidenty, kterými samozřejmě myslím i nynější obyvatele Libuše. Dávno už nestačí postavit jen byty, musí být dopravně pohodlně dostupné, v udržované bezpečné čtvrti se zelení,“ představuje vizi Jagrik.

Stavba za pět miliard

Stavba, za jejíž přípravu společnost KZP group utratila už 200 miliónů korun a celkový náklad se vyšplhá až na 5 miliard korun, ovšem má svá rizika a úskalí. Další vlna ekonomické krize či změna DPH by vše mohly zpomalit. Závěr projektu závisí na dostavbě stanice metra, developer koupil zatím 50 procent pozemků, na kterých se má stavět. Druhou polovinu mají stále v rukou soukromníci, restituenti a hlavní město Praha.

A pak je tu ještě městská část Libuš a její obyvatelé, kterým byl projekt částečně představen již v dubnu. Zatím jimi nebyl ani úplně zatracen, ale rozhodně není ani opěvován.

„Developer se nesetkal u našich občanů s úplně kladným ohlasem. Vadilo jim, jak je výstavba megalomanská a výškové kvóty u domu, který měl mít původně 33 pater. To pak snížil o deset pater a musím říci, že byl ochotný o všem diskutovat i dál. Nyní mám informace, že studii přepracovali podle připomínek, které k ní obyvatelé měli. Takže čekáme, s čím pan Jagrik přijde,“ podělil se o své dojmy z chystaného projektu starosta městské části Libuš Jiří Koubek (TOP 09).