Hlavní obsah

Besser vrátil žižkovské nádraží k novému zkoumání

Právo, Petr Janiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rozhodnutí ministra kultury Jiřího Bessera (TOP 09) nedalo za pravdu ani jedné ze stran ve sporu o žižkovské nákladové nádraží. Besser se přiklonil k verdiktu rozkladové komise a věc opět poslal první instanci. Ministerští památkáři tak budou znovu posuzovat, zda má zůstat nemovitou kulturní památkou.

Foto: Petr Janiš , Právo

Nákladové nádraží Žižkov je industriální památkou z 30. let minulého století.

Článek

„Proti rozhodnutí ministra kultury už neexistuje řádný opravný prostředek. V tak složitém případu jsem se rozhodl postupovat maximálně obezřetně a respektuji doporučení právníků,“ řekl Besser. Podle ministerstva nádraží chrání před demolicí „režim předběžné ochrany“.

Ministerstvo původně skoro po deseti letech od podání žádosti nákladové nádraží za památku vyhlásilo, napadl to však vlastník rozlehlého areálu, České dráhy, které spolupracují s developerskou společností Sekyra Group. Ta má v plánu na mnoha hektarech kolejového území postavit novou čtvrť okolo tzv. Jarovské spojky pro auta, jež by vznikla prodloužením Olšanské ulice. Brání tomu nádražní budovy, jichž si vysoce cení odborníci i kulturní veřejnost a sdružení Tady není developerovo. Developer Besserovo rozhodnutí přivítal.

Závislost a nezávislost odborníků je na pováženou.
Kateřina Bečková, Klub Za starou Prahu

„Pokud by nebyl status kulturní památky změněn, nemohla by být hlavní budova nádraží zbourána a nemohl by se uskutečnit projekt nové bytové výstavby pro 15 tisíc lidí Žižkov City společností Sekyra Group,“ sdělila Právu mediální zástupkyně developerské společnosti Jana Strádalová. Předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková Právu řekla, že nerozumí tomu, jak rozkladová komise dospěla k závěru, podle něhož ministr neměl potvrdit status památky. Není taky jasné, proč mají vznikat další a další posudky.

„Předpokládám, že když to na památkovém odboru ministerstva dostane do ruky stejná komise, rozhodne stejně jako loni,“ uvedla Bečková. Na konci loňského roku se nádraží stalo památkou. Petici proti rušení takové ochrany podepsalo přes 4200 lidí.

Besser však tvrdí, že by měly vzniknout nové znalecké posudky. „Jsem přesvědčen, že stanoviska Národního památkového ústavu a Klubu Za starou Prahu musejí být v tomto případě doplněna o další odborná stanoviska nebo ještě lépe o znalecké posudky, vypracované někým absolutně nezávislým, kdo nemá přímý zájem na výsledku řízení,“ uvedl ministr.

Ve vzduchu visí otázka, kde se najednou zjeví zcela nezávislí odborníci. Když podle Bečkové vznikají posudky, které si objedná developer, je jasné, že doporučují budovu zbourat, mj. kvůli tomu, že pro ni údajně není využití. „Závislost a nezávislost odborníků je na pováženou,“ poznamenala památkářka.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám