„Stavba začala v listopadu loňského roku, dokončena by měla být letos v květnu,“ řekl Milan Řepka, mluvčí společnosti Hochtief, která nyní buduje základy hrází nedaleko pěší lávky z Císařského ostrova k Trojskému zámku.

Podle jeho slov vznikne v této oblasti asi třísetmetrová hráz, tvořená podzemní železo-betonovou stěnou a parapetní zídkou, na kterou se v případě velké vody namontují mobilní zábrany.

„Toto řešení umožní průhled na památkově chráněnou zástavbu staré Troje. Vrchní částí hráze navíc povede cyklostezka,“ vysvětlil Řepka. Takřka polovina stavebních prací je podle jeho slov prováděna takzvaně pod vodou, stěna na povrchu bude po dokončení porostlá zelení.

Samotná stavba je součástí celého protipovodňového systému Blanka, který souvisí s výstavbou tunelového komplexu pražského okruhu. Před velkou vodou bude chránit oblast od mostu Barikádníků až k Trojskému zámku.

Vedle Holešovic, Troje se staví konečně i na Zbraslavi

Protipovodňová opatření začínají být vidět i ve Zbraslavi, kde na jejich dostavbu už netrpělivě čeká řada místních, jimž v roce 2002 povodeň vyplavila domy. I oni si několik let stěžovali na zdržení, také proto, že Zbraslav byla jedna z nejvíce postižených částí Prahy.

Důvodem zdržení byly podle vedení města možnosti rozpočtu i samotný projekt. „Jako první se musela budovat opatření v historickém centru, jih a sever Prahy jsou v podstatě další etapou,“ řekl Právu náměstek primátora Pavel Klega (ODS). Podle jeho slov bylo právě ve Zbraslavi nutné nejprve dokončit zpětné uzávěry dešťové kanalizace, což se podařilo koncem loňského roku.

Opozice naopak kritizuje vládnoucí ODS za to, že peníze na dokončení hrází nevyčlenila. Někteří zastupitelé už dříve upozorňovali na problémy s pojistkami na domy v nechráněných oblastech.

Na dokončení projektu jsou třeba dvě miliardy korun

Celkově zbývá na dokončení celého protipovodňového systému v Praze investovat asi 2 miliardy korun. Letos je v rozpočtu právě na stavby v Troji a Zbraslavi celkem 710 miliónů, částečně přispěje ze svého rozpočtu stát, další peníze budou vyčleněny i příští rok, kdy by podle vedení města měla být ochrana Prahy dokončena.

Pak by město neměla ohrozit ani pětisetletá voda, která v roce 2002 způsobila miliardové škody, všechny hráze jsou totiž projektovány výš, než tehdy dosáhla hladina řeky. Zejména v centru tvoří hráze speciální mobilní systém, jehož rychlá montáž se pravidelně nacvičuje, jinde jde o kombinaci těchto a přírodních hrází.