Dlouholetý plán zklidnit horní část Václavského náměstí, a ulevit tak tomuto místu od hluku a prachu, získává konečně konkrétní obrysy. První práce by mohly začít spolu se zahájením rekonstrukce muzea na jaře roku 2011 poté, co se z budovy zcela vystěhují sbírky a kanceláře.

Magistrála bude přeložena za muzeum do tunelu, před NM vznikne pěší zóna a zůstane komunikace vedoucí z Václavského náměstí do Mezibranské ulice a průjezd z Wilsonovy ulice na Vinohradskou.

Peníze od fondu infrastruktury

Národní muzeum o zklidnění magistrály velice usiluje. „Jde o jeden největších počinů pro zlepšení života v hlavním městě za posledních nejméně 100 let. Bylo by špatné promarnit takovou šanci,“ řekl Právu ředitel muzea Michal Lukeš.

Postup při přípravě a rekonstrukci historické budovy NM, jejím propojení s budovou bývalého Federálního shromáždění a napojení na stanici metra Muzeum v horní části Václavského náměstí koordinuje nově vzniklá pracovní skupina. Jsou v ní zástupci ministerstev dopravy a kultury, NM, pražského magistrátu a Prahy 1.

„Výsledkem má být také navrácení Národního muzea na Václavské náměstí, které je dnes od něj magistrálou odděleno,“ sdělil Právu první náměstek ministra kultury František Mikeš. Jednání pracovní skupiny proběhne ve čtvrtek na úřadě vlády.

Finance na zklidnění magistrály podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky zřejmě uvolní Státní fond dopravní infrastruktury.

Rekonstrukce Národního muzea i úprava magistrály proběhne najednou

Podle Lukeše dává přesunutí magistrály možnost, aby se okolí nového, rozšířeného a zrekonstruovaného komplexu NM stalo společenským prostorem světové úrovně.

foto: Právo/Václav Jirsa

„Pokud by souběžně s rekonstrukcí nezmizela magistrála, muzeum by nadále stálo na nepříjemném ostrově mezi silnicemi, kam se mezi auty snaží proplavat stateční návštěvníci,“ řekl Lukeš.

Společná rekonstrukce muzea a zklidnění magistrály umožní projekty řešit úsporněji. Obyvatelé a návštěvníci Prahy budou také obtěžováni dvěma rozsáhlými stavbami v samém centru města jen jednou. „Pokud by se magistrála překládala až po ukončení rekonstrukce muzea, hrozilo by také poškození nově opravené budovy, změny statiky při budování tunelu propojujícího původní a novou budovu muzea, prašnost a otřesy způsobené stavebními stroji. To by negativně ovlivnilo návštěvnost a pohodlí návštěvníků,“ dodal ředitel.

Musí se vyřešit doprava

Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač Právu potvrdil, že nelze rekonstruovat muzeum, aniž by byla vyřešena tíživá dopravní situace v jeho okolí. „V pracovní skupině budeme řešit konkrétní projektové fáze. Studie již existují, ale nyní se aktualizují a přizpůsobují moderním technickým možnostem,“ řekl Hodač. Začátek stavebních prací podle něj závisí na tom, jak rychle se stihne zprovoznit městský okruh.

„Budeme se snažit práce maximálně urychlit, mohly by začít ještě před zahájením samotné rekonstrukce budovy muzea, tedy dříve než v roce 2011. Záleží na tom, jak se k tomu postaví Praha a jak se podaří vyřešit provizorní průjezdnost dopravy touto lokalitou,“ dodal Hodač.

Praha 1 podporuje tunelovou variantu a zklidnění magistrály včetně vybudování podzemních garáží a parkování pro zaměstnance muzea.