Hlavní obsah

Z českých hradů a zámků se stávají sídla firem a hotely

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

O koupi českých hradů, zámků a dalších historických objektů mají zájem především cizinci a zahraniční investiční společnosti. Z historických nemovitostí se po jejich prodeji nejčastěji stávají sídla firem, hotely či penziony. V nabídce realitních kanceláří se hrady a zámky vyskytují jen zřídka, častější je jejich prodej přes veřejné dražby.

Článek

"Historické objekty zařazujeme do své nabídky a registrujeme o ně určitý zájem, je to ale spíš okrajová záležitost," uvedl ředitel realitní kanceláře AAABYTY.CZ Petr Illetško s tím, že skupinu poptávajících tvoří především zájemci ze zahraničí.

Omezená nabídka hradů a zámků je podle realitních firem způsobená především tím, že ji majitelé z různých důvodů nechtějí inzerovat. "Tehdy jsme tyto nemovitosti schopni nabídnout jen na základě poptávky, protože klient si je na našich internetových stránkách nebo v tištěné inzerci nevyhledá," uvedl Pavel Hájek z RE/MAX Reality.

Podobnou zkušenost má i Illetško. "Tyto nemovitosti se většinou nenabízejí prostřednictvím klasické inzerce, ale individuálním oslovením investorů," podotkl.

Hrad si nemůže koupit každý

Podle realitního makléře Petra Hladíka ze společnosti Global reality Hradec Králové představují největší problém historické nemovitosti, které jsou památkově chráněným objektem. "Tento typ nemovitostí si nemůže koupit každý, a prodej je tak omezený," podotkl Hladík.

Dodal, že zájem o hrady či zámky mají především bohaté investiční firmy se zahraniční účastí. "Tyto firmy historické nemovitosti využívají jako sídla společnosti, pořádají v nich například semináře nebo společenské události. Často se z nich stávají hotely či penziony. K vlastnímu bydlení jsou využívány jen zřídka," řekl Hájek, podle něhož má tato investice spíše nevýhody.

"Jde většinou o velké objekty, které nejsou zcela využívány. Majiteli tak vznikají zbytečné náklady na opravu a údržbu celého objektu," vysvětlil Hladík. "S koupí hradu či zámku investice nekončí. Jde o objekty velmi finančně náročné na provoz, dále na údržbu a rekonstrukce. Investor navíc nemůže dělat svévolné úpravy, protože všechno musí konzultovat s památkáři," souhlasil Illetško.

Dobrá image

Tato investice má ale podle něj i zajímavé klady. "Pozitivum spočívá v prestiži a image. Jde o nemovitosti postavené v pěkném a zajímavém stylu s neopakovatelnou atmosférou," vysvětlil Illetško. Sídla velkých mezinárodních společností se staly z některých zámků v Orlických horách. Zámek v Karlovarského kraji využil investor v podobě hotelu.

Prodej hradů a zámků se nejčastěji uskutečňuje formou veřejné dražby. V úterý měl být tímto způsobem prodán zámek a zámecký areál v Kupařovicích na Brněnsku. O nemovitost, jejíž vyvolávací hodnota byla 22 miliónů korun, ale nikdo neprojevil zájem. Stavba tak zřejmě půjde do nové dražby s nižší vyvolávací cenou.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám