Hlavní obsah

Pražští architekti se bojí moderní architektury

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

S Davidem Lawnem, ředitelem rozvoje developerské společnosti Discovery Group, která se bude podílet na zástavbě pozemků bývalého Nákladového nádraží ŽIžkov o rozvoji hlavního města.

Článek

Discovery Group se bude spolu se svou partnerskou firmou Grainer Trust podílet na zástavbě pozemků bývalého Nákladového nádraží v Praze na Žižkově. Jak velká je vaše spoluúčast a co tam plánujete postavit?

Celková rozloha bývalého Nákladového nádraží činí 35 ha. My vlastníme pouze její severní část o velikosti zhruba 12 ha. Tak velké území je nutné rozvíjet v souladu s koordinovaným územním plánem pro celou oblast. Plán však musí být koncipován tak, aby rozvoj území probíhal v jednotlivých fázích, jako to můžeme vidět třeba na příkladu Rohanského ostrova.

 Důvodem je skutečnost, že nemovitostní trh v Praze je schopen v každém daném roce absorbovat pouze určité množství nových kancelářských a obchodních ploch i bytů. V první fázi se proto zaměříme na území o velikosti čtyř až pěti hektarů, v němž chceme integrovat kanceláře, obchodní prostory a byty v atraktivním prostředí přírodního parku.

Léta jste aktivně působil na developerském trhu ve Velké Británii. Dovedete si přestavit, že byste dostal k dispozici tak velký pozemek, jako máte v Praze, v Londýně, nedaleko městského centra? Co by bylo jinak?

Jeden z hlavních rozdílů spočívá v tom, že činitelé odpovědní za územní plánování v Londýně kombinují péči o zachování kulturního dědictví s podporou nových vizí architektonického umění. Dobrým příkladem je budova Castle House, kterou navrhli architekti z kanceláře Hamiltons ve čtvrti Elephant & Castle v jižním Londýně.

Jedná se o velice moderní výškovou budovu, kde jsou zakomponovány větrné turbiny vyrábějící energii přímo do střešní struktury. Pražští architekti, zdá se, se bojí moderní architektury. Možná se obávají reakce veřejnosti, která jim nemůže zapomenout některé stavby z období komunismu. Rádi bychom tento stav pomohli změnit. Komerční rozvoj městských center vytlačuje z oblastí stálé obyvatele.

Vidíte nějakou možnost jak renovovat v potřebné míře městská centra a zároveň v nich zachovat život po skončení úředních hodin?

Ano, právě způsobem kombinovaného rozvoje, který plánujeme na pražském Nákladovém nádraží, kam chceme integrovat různé uživatele, kteří by se navzájem doplňovali. V době, kdy zaměstnanci budou opouštět své kanceláře a pojedou domů, budou jiní lidé přijíždět za nákupy a další obyvatelé se budou vracet do svých bytů a možná se cestou domů staví na nákup nebo v restauraci na večeři. Žižkov je pestrá směsice městského života a my ho tak chceme zachovat.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám